Към момента 156 са издадените указания за аварийно временно укрепване на различни сгради на територията на Община Варна. Тяхното техническо състояние не е добро, а собствениците им са получили предписания от администрацията, че ще има санкционни и съдебни последици, ако не пристъпят към изпълнението им.
Това каза в предаването „Позиция” на Радио Варна главния архитект на града Виктор Бузев.
До момента са извършени 215 проверки за изпълнението на въпросните указания. Отправено е искане към Главна дирекция на Министерството на културата за налагане на глоби, тъй като общината няма правомощия за такива административни действия- каза още Бузев. Той заяви, че хипотезата: „няма сграда, няма проблем”, с която някои собственици бягат от отговорност за реставрация чрез събарянето им, вече няма как да се случва:
При всички случаи тези сгради които са обхванати от заповеди и са направени комисии, имат изключително подробно заснемане, както по снимков материал, така и архивните данни, така и по оригиналните чертежи. Така че, ако някой мисли, че може да си реши „проблемът”, като събори своята собственост, част от културното-историческо наследство, греши. Обещавам да не им е лесно и ще бъдем абсолютно безкомпромисни към такива действия. Имаме достатъчно данни на всички сгради, които евентуално ще бъдат възстановени в първоначалния им облик. Не се притеснявам от такива девиантни поведения на определен типаж хора. Както виждате, на местата, на които са съборени такива сгради, уж „неумишлено” все още нищо не се случва и реализира. Там сме в процес на съдебни процедури за много от тях. Нека не си правят илюзии, че ще бъде лесно.
Към момента са направени пет местни комисии по чл. 73, ал.2 от закона за културното наследство, които са съвместни с представители на министерството и Националния институт за недвижимо културно наследство. От 43 сгради има изпълнени шест заповеди. Куриозен факт е, че две сгради са реставрирани без проектна документация, собствениците са решили, че не могат да изчакат съгласуването на проектите и ще се наложи да бъдат санкционирани, въпреки, че са реставрирали сградите си. Законът обаче трябва да се спазва и реставрацията да се извършва по проект, тъй като подобно действие е изключително опасно и с възможни последствия.
Точно 34 заповеди са с изтекъл срок на изпълнение. От тях 11 не са изпълнени от собствениците изцяло, сроковете са изтекли. Съвместно с дирекция Правно нормативно обслужване се подготвя процедурата за дългоочакваната намеса на общината. В продължение на три години, молби заповеди, проверки собствениците не желаят да изпълнят заповедите, така че, се заемаме с този казус. Каква е процедурата: община Варна възлага проектиране, след това представя на собствениците разходите които са направени по него, което от своя страна трябва да се съгласува в министерството и института. Това ще отнеме време, не по различно от общия ред. Представя се и сметка по количествено стойностните разходи които ще бъдат извършени. Ако и при готов проект, собствениците не желаят да извършат ремонта, тогава общината ще го извърши за своя сметка. Като процедура едва ли ще се случи тази година.
За съжаление, от 2019-та година до сега, няма комисия от Националният институт за недвижимо културно наследство, за да продължим работа по актуализация на списъка на сградите които представляват историческо културно наследство във Варна- каза още Виктор Бузев. За момента само за четири сгради са с предоставен статут- хотел „Париж”, категория ансамблово значение, сградите на бул. Мария Луиза №12 и №33А- категория местно значение, както и сградата на аквариума, която е със статут на сграда от национално значение.
За новата автогара във Варна:
Подготвили сме скици, които да конкретизират мястото за нова автогара на Варна. Те са в отговор на министерството на транспорта, което искаше подробности относно площите, които да преотстъпи на Община Варна, тъй като държавните терени на Национална компания Железопътна инфраструктура са от ЖП Гара до Аспарухов мост.
В момента изследваме още два терена за позициониране на нова и бъдеща автогара. Единият- в непосредствена близост до северния възел на Аспарухов мост, другият е в района на варненския затвор. Възможно е да има една основна и няколко второстепенни автогари, допълни Бузев. Според него обаче, в района на ЖП гарата е най удачната локация, тъй като ще се обединят почти всички видове транспорт- жп, автобусен и воден. Имаме план-програма, съобразена с нуждите от нова автогара.
За мостовото съоръжение над ул. "Девня "и жп линията Варна- София
Към момента има геоложко проучване при проектирането на новото мостово съоръжение, което трябва да извежда тежкия трафик от ул. "Девня" над жп линиите в посока пристанище Варна- казва Виктор Бузев. Според него в началото на 2021-а година ще бъде възможно да стартира процедурата за изпълнител и започване на строителните дейности.
Главният архитект на Варна подчерта, че съоръжението ще се изгражда чрез сглобяеми елементи, които на място ще бъдат монтирани, което го прави оптимист, че проектът може да бъде завършен в рамките на 12 месеца. По проекта се работи съвместно с проектантите на интермодалния терминал, които са в една и съща локация.
За втория Аспарухов мост
Потвърдено е мястото за втори мост над Варненското езеро. То е съобразено с АМ "Черно море". Отворът, който трябва да бъде преодолян над езерото е голям, поради това се разглежда вариантът с висяща конструкция на евентуалното бъдещо съоръжение. Това ще позволи да не се прекъсва корабният трафик в езерото. Завършва се заданието, което да бъде представено в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, за да може да се пристъпи към процедура за проектант, а след това и на изпълнител. Общината може да изготви само изходните данни. В момента има процедура по избор за изпълнител на геоложки проучвания, които са не само на сушата, а и по дъното на Варненското езеро, тъй като част от конструкцията на моста ще бъде в самото езеро. Мостът ще е по трасето на републиканската пътна мрежа, такъв обект се финансира от националния бюджет или други лостови механизми по линия на ЕС- каза арх. Виктор Бузев.
17 български пълнометражни и 24 късометражни филма ще се състезават в 43-тото издание на фестивала на българския игрален филм "Златна роза". Емблематичното събитие започва на 16 септември и до 23 септември ще представи във Варна "най-добрият вариант за моментна снимка на българското кино" , подчерта за Радио Варна Кремена Димитрова от Националния..
Интервю с Ben Christo (THE SISTERS OF MERCY, DIAMOND BLACK) По малко от две седмици остават до петия алтернативен „REBEL, REBEL“. Тази година той се завръща в София на 13 и 14 септември след две издания във Варна и едно в Пловдив. Големите участници тази година са THE SISTERS OF MERCY и CLAWFINGER. С помощта на организаторите от..
Интервю със Zak Tell (CLAWFINGER) За пети път „Rpojector Plus“ организират алтернативния „REBEL, REBEL“. Той ще бъде на 13 и 14 септември и тази година се завръща в София на „Vidas Art Arena“ (Колодрума в Борисовата градина), след едно издание в Пловдив и две във Варна. Бандите – HELLION STONE, ЦАР ПЛЪХ, NO MORE MANY MORE, LEK CITY CASE, ALI,..
Интервю с Steffen Kummerer (OBSCURA, THULCANDRA) Немските прог тех дет машини OBSCURA с нов концерт в България, на който ще представят седмия си албум „A Sonication“. Мястото е софийският клуб „Joy Station“. Датата - 19 септември. Бандата ще бъде подкрепена от гръцките трашари SUICIDAL ANGELS и италианските дет легенди SADIST. Със..
В 1/3 от детските градини у нас децата ежедневно използват и изхвърлят чаши за еднократна употреба. Така ежегодно детските градини у нас изхвърлят над 80 млн. пластмасови чаши . Цифрите са наистина са плашещи - между 5 и 6 милиона лева струва изхвърлянето на еднократни пластмасови чаши в детските градини. На практика..
Историята е едно колело, което се върти, и събитията в него се повтарят. Това подчерта за Радио Варна и предаването "Новият ден" историкът Траян Димитров. Месец септември е много богат откъм исторически събития, а Варна заема централно място сред тях, допълни Димитров. " В Деня на Съединението княз Александър I Батенберг тръгва от Варна, минавайки..
В края на академичната 2024-2025 година заради действащата нормативна база за изчисляване се стигна до шокиращо повишаване на семестриалните такси за платено обучение във българските университети. Имаше реакция както от студентската общност, включително студентски протести, така и от ръководството на много академични институции и от Съвета на..