Свлачища и вода – това е темата.
Затворен е пътят Пловдив – Смолян заради огромното свлачище, което се срути върху пътя.
Свлачище прекъсна и магистралният водопровод на Кърджали – десетки хиляди в града и в региона са без вода.
Наш събеседник сега е инж. Николай Добрев от Геоложкия институт на БАН. Природата или ние – в какъв процент се носи вината за това, което ни се „срутва” буквално върху главите и в живота.
Николай Добрев: И природата е виновна, и ние сме виновни. Природата доказа своята коварност, ако мога така да се изразя, с тези екстремни стойности на валежите, които бяха през последните месеци и предизвикаха свлачища. Но и ние фактически имаме своята вина, тъй като не взимаме превантивните мерки, които трябва да се вземат в такива случаи. Например трябва да се знаят в кои райони, в кои участъци е възможно да се появят тези свлачища. Ние знаем някои от свлачищата, но неприятното в случая е, че няма достатъчно средства, достатъчно възможности, не се вземат превантивни мерки и от там се получават често тези проблеми.
Р. П.: Уви, сбъдна се прогнозата на министър Лиляна Павлова, която обу големите гумени ботуши и лично ръководи операцията по разчистването на това свлачище към Смолян. Това ще бъде годината на свлачищата каза тяV Пък вие казвате нямаме и достатъчно информация, но има и вие сте един от авторите на национална програма за превенция и ограничаване на свлачищата, има описани. Само средствата ли, административа ли, научен капацитет ли, инженерен ли – какъв е този капацитет, който в момента може да се справи със съществуващото състояние на нещата.
Н. Д.: Най-напред ще кажа, че когато се изследват свлачищата и се правят оценки за опасността от възникване на свлачища или потенциала на даден склон да се свлече тук трябва да участват специалисти – инженер-геолози. Това е първото условие.
Р. П.: А какви участват? Не участват ли такива?
Н. Д.: Участват не само такива, но понякога се взимат решения от специалисти, които не са в съответната област.
Сега по отношение на националната програма за борба със свлачищата – свлачищата се регистрирани от геозащитните организации основно в урбанизирани територии, но също така има много свлачища по пътищата.
Свлачищата в момента в България са над 1800, много вероятно е те да надхвърлят 1900 още тази година, тъй като имаше твърде много активизирани свлачища, което налага да се каже, че трябва да се правят предварително огледи – специално за планинските райони, видяхме проблемите, които възникнаха. Практиката по света показва, че такива пътища, които са през планински райони е добре предварително да бъдат изследвани за такива потенциални процеси и тогава биха могли да се вземат мерки, да се набележат онези места, които са потенциални и да се вземат превантивни мерки, което би излязло на държавата далеч по-евтино отколкото сега разчистването на паднали скални късове от онова срутище..
Цялото интервю с инж. Николай Добрев чуйте в прикачения звуков файл.
Президентът Румен Радев наложи вето върху разпоредби от приетите на 31-и юли промени в Закона за държавата собственост. В мотивите си държавният глава посочва, че приетите в последния момент промени отнемат установени в закона гаранции при осъществяване на определени разпоредителни сделки с имущество, поверено на държавата, и се улеснява продажбата..
Цените на храните и опитите с държавни магазини и държавно определени надценки да се държи пазарът под контрол коментира председателят на сдружението „За достъпна и качествена храна“ Андерй Велчев. По думите му от една страна е хубаво, че има видими усилия, но те не дават гаранция за промяна на нелоялните практики на пазара. Ден преди изтичането на..
"Съединението" на Венера и Юпитер на 11 и 12 август 2025 г. ще бъде едно от най-зрелищните астрономически явления за лятото, особено за любителите на небето, твърдят астрономи. Всъщност, обясни д-р Милен Минев от НАО "Рожен", това явление е обичайно и циклично и не е от особен интерес за учените, което не отменя любопитството за любителското око...
Днес е официалното откриване на 13-ият Национален събор на народното творчество в Копривщица. Това издание е юбилейно - навършват се 60 години от началото на инициативата. Съборът се провежда на всеки 5 години с изключение на прекъсването по време на Covid-пандемията. Откриването е в 11 ч. Патрон е министър-председателят Росен Желязков,..
Промените в закона за движение по пътищата целят индустриално събиране на глоби, а не превенция на пътния травматизъм. Това коментира Богдан Милчев от Института за пътна безопасност след като депутатите приеха изменения, свързани с шофьорите. Основно те са за по-високи глоби, за засичане на средна скорост и за уеднаквяване на наказанието при..