Въоръжените сили на Българската армия са в центъра на Консултативния съвет по национална сигурност при президента на 27 април. Темата е"Развитие на въоръжените сили в контекста на актуалната среда за сигурност", но представлява интерес какво съдържа и как ще се коментира и доклада от военния министър Ненчев, който е за състоянието на отбраната и въоръжените сили за 2014 г.И от тук отправката и за перспективите и за препоръките и за парите, които се искат в разговор с проф. Димитър Йончев – експерт по национална сигурност.
Дали сте имали възможност да се запознаете с този доклад, който е подготвен от министър Ненчев, тъй като в този доклад боеспособността на Българската армия пада на критичния минимум и това е признато в доклада, поне казаното беше от председателя на парламентарната група генерал Михов?
Димитър Йончев: Ще видим как ще завърши този Консултативен съвет, но тук интересното не е състоянието на Българската армия, колкото онова, което се заключава в загадъчните думи „в светлината на актуалната среда на сигурност”, защото актуалното състояние на средата на сигурност всъщност е едно все по-засилено противопоставяне на Запада срещу Русия и специално на Съединените щати, в което има много дрънкане на оръжие, демонстрация на сила, натиск, в общи линии недоброжелателни отношения, които напомнят за едни отминали времена.
И макар, че на мен ми се струва, че не се готвим за война, готвим се за такъв политически натиск, в който и ние участваме и това разбива всъщност тъканта на Стария континент, защото бъдещето на Европа не е в конфликта с Русия, а в сътрудничество с всички страни. Разбирам, че целта е по-скоро да се махне Путин и да се получи една по-послушна Русия, за да се контролират нейните отношения със Запада, тъй като тя сега не влиза в схемите на Щатите.
Тъй че дееспособността на нашата армия въобще не се е променила от последните 20 г. откакто ние системно я намаляваме, но тя не ни е необходима Бог знае за какво – ние нямаме териториална опасност някаква за нашата цялост – стоим в рамките на НАТО, участваме в мисии, сега в момента благоразположени сме към политиката на Щатите – правим каквото те пожелаят, тук ни посещават специалисти, сменяме шефове на служби, в общи линии показваме едно пълно съгласие с тяхната политика в Източна Европа и не бих казал, че това е трагедия или е нещо, което би трябвало да ни отчайва, просто ние сме си такива – ние не сме чехи, не сме унгарци, ние сме българи – това сме ние в момента и така правим.
Аз не вярвам, че в състава на Консултативния съвет някой ще разсъждава по тоя начин, както аз ви казвам в момента. Там ще се приказват така закръглени приказки, ще се говори колко е важно, колко е нужно, как трябва да се отделят пари, каква сериозна е отговорността и как нищо не е срещу никого насочено и т. н. и в тая беднотия ще трябва да отделяме пари и за тая политика.
Р. П.: Малко по-конкретен можете ли да бъдете – как може да се осъществи това, какво трябва да се прокара на този Консултативен съвет?
Д. Й.: Ами да се похарчат нови пари, но Консултативният съвет е такъв орган, който няма никакви права – той не може да премести един лев от единия край на масата на другия, както и президентът – това е представителна власт – този съвет му е даден, за да може да следи състоянието и да води един разговор за сигурността с обществеността.
Фактически, ако трябва да гледаме конституционната задача на този съвет е да успокои обществото, че сега ще се похарчат пари и ще се повиши боеспособността на армията, реално да успокои съюзниците, че ние участваме заедно с тях, правим всичко, което те искат от нас така, че би трябвало да имаме коректно отношение – ние сме добри членове на НАТО. Макар че това не са решения на НАТО, за които говоря, това е по-скоро политика на Съединените щати, в НАТО нещата се вземат консенсусно, там далеч не всички са един акъл.
Така че в момента Консултативния съвет може да разговаря с вземащите решения, да ги движи в направление похарчете определени пари – трябва да закупим такава и такава техника и те най-вероятно ще се съгласят, не е решението на съвета, което определя похарчването на парите. Там е мястото, където се меси така да се каже проблемното тесто, създава се образът на ситуацията, на заплахата, на реалните действия, на очакваните резултати, това е мястото, където се обговаря политиката, но не се прави.
Цялото интервю с проф. Димитър Йончев е в звуковия файл.
Жители на пловдивския квартал „Прослав“ са недоволни от извършените строително-ремонтни дейности на пет улици, продължили повече от половин година. Според тях на места инфраструктурата не е напълно възстановена, а там, където ремонтите са приключили, са извършени некачествено. Хората искат районната администрация да им обърне внимание, в..
БСП ликвидира възможността за собствената си алтернативност за управление на България. Това заяви в интервю за Радио Пловдив Петър Мутафчиев, член на НС на БСП и бивш лидер на Областен съвет на БСП в Пловдив, който коментира решението на БСП да влезе в кабинета „Желязков“. „Едно такова решение е противоуставно, защото НС е длъжен да..
По всичко изглежда, че договорките за съставяне на правителство вече са направени. Разпределението на „порциите“ удовлетворява участниците. Този кабинет ще бъде правителство на малцинството, защото всички партии – участници в него са много слаби като електорална подкрепа, а мнозинството е на избиратели, които не гласуват и не подкрепят..
За първа година от 1990 г. насам се започва година без приет удължителен закон за бюджета, каза за Радио Пловдив кметът на Карлово д-р Емил Кабаиванов, който е и заместник-председател на Националното сдружение на общините. По думите му, притесненията, които тази ситуация създава у общинските ръководства, са в няколко посоки. Не сме наясно каква..
Председателят на Районната избирателна комисия за Пловдив - град Калоян Сухоруков коментира приетите на първо четене пет законопроекта за промени в Изборния кодекс. В тях се предлага създаването на около 300 преброителни комисии на територията на страната, които да се образуват по реда за образуване на Общинските избирателни комисии, но без ясно..