Учителят Пиер Абелар е философ-схоластик, теолог, прочут логик, а също - поет и композитор, от края на ХІ, началото на ХІІ век, който на два пъти е осъждан от католическата църква за ерес, но все пак умира от собствена смърт. Известен учен и духовник, той е добре приет навсякъде, но и бързо прогонван отвсякъде, защото умее светкавично да си създава врагове.
Third Ear Band, Abelard and Heloise, 00. 00
Пиер Абелар е роден през 1079 година в Ла Пале, на полуостров Бретан, в семейството на дребни благородници. Колкото и да са дребни, те все пак имат земя и замък. Бащата на Абелар е рицар, но вижда ненаситната любознателност на хлапето и сам започва да го учи на седемте „либерални изкуства” от класическите времена: тривиум - граматика, риторика и логика, плюс квадривиум - аритметика, геометрия, музика и астрология. Нещо повече, бащата с лекота преглъща факта, че първородният му син се отказва и от военна кариера, и от майоратното си право, тоест, от правото да наследи семейното имущество, в името на това да стане учен.
И за да си намери учител, тръгва да обикаля Франция. Тогава в Европа няма много възможности за добро образование. Три века по-рано Каролингският Ренесанс е полъхнал континента с цел образованието и породеното от него величие на духа да подпомогнат създаването на единна християнска империя. След смъртта на Карл Велики обаче неговите училища за свещеници бързо се превръщат в капани, вместо в светилници за знанието и мисълта. От друга страна – чак около три века по-късно ще настъпи онзи същински Ренесанс, който освобождава духа и мисленето. Но времето на Абелар е по средата и е зациклило в нещото, известно нам като схоластика. Все пак, не се заблуждавайте – само за нас, днешните хора, думата е отрицателно натоварена и носи представата за закостеняла средновековна наука, която следва стриктно църковните догми и не позволява свобода на мисълта по никакви въпроси.
Всъщност схоластика е старогръцка дума и означава академично училище. Схоластици в Гърция и в Рим, а и в Средните векове, са наричани учителите, хората, които преподават. Тогава в Европа първите университети – в Болоня и Париж, все още са на ръба на появата си, а учениците ходят от място на място да си търсят човек, който да ги учи. Най-прочутите учители са онези, които най-убедително печелят спорове, а основният въпрос, по който се спори, е този за универсалиите.
Third Ear Band, Abelard and Heloise, 05.23
Универсалиите са общите понятия за нещата – например човек, кон, стол. Спорът за формата на тяхното съществуване бележи цялостното развитие на средновековната философия, но еднозначен отговор не е намерен и продължава да се търси дори до наши дни. По времето на Абелар има оформени два основни възгледа, което води и до две основни течения във философията – реализъм и номинализъм.
Тези думи могат да бъдат малко подвеждащи, защото всичко е някак си обратно - реалистите всъщност са онези, които днес бихме нарекли идеалисти, тоест, хората, които държат на идеята на Платон, че общите понятия за нещата съществуват сами по себе си, вън и независимо от всичко. От своя страна пък номиналистите, които днес бихме нарекли по-скоро материалисти и последователи на Аристотел, твърдят, че универсалиите съществуват само номинално, само доколкото са обозначени с думи. Докато в реалния свят могат се срещат единствено техните индивидуални проявления – човекът Абелар, конят Буцефал и прочие.
Идеите на номиналистите все още са на ръба на неприемането от католическата църква, дотогава хлътнала силно по Платон. Например Росцелин от Компиен, който е първият учител на младия Пиер Абелар, е номиналист и като такъв е обвинен в ерес от прочутия Свети Анселм от Кентърбъри. След като изкарва известно време при Росцелин, Абелар отива в Париж при учителя Гийом от Шампо, който пък е реалист. Слуша го известно време, но не много – скоро му писва и влиза в остър спор с него, тоест, заема позицията на номиналист по въпроса за универсалиите.
Third Ear Band, Abelard and Heloise, 13.41
Споровете между ученика Пиер Абелар и учителя Гийом от Шампо, се водят публично. Гийом намира Абелар за арогантен и нещата се изострят, като стигат до откровени разправии. С хубавия си глас, острия език и добрата подготовка по риторика обаче, Абелар печели ако не друго, то поне слава сред останалите ученици и името му започва да се прочува.
В един момент той зарязва ученето и сам става учител, като създава две собствени школи – първо в Мьолен, а после и в Корбей, край Париж. Оттам нататък, с по-големи или по-малки периоди на прекъсване, Абелар е учител цял живот и като такъв има поне два важни приноса. Първо, с цялостната си дейност и мисъл спомага много за възприемане и вплитане на аристотеловите идеи в християнската философия – дотам, че самият той дори по-късно е определян като „Аристотел на Средновековието”. И второ – полага основите на третата философска визия по отношение на универсалиите, тъй наречения „концептуализъм”. Това е опит да се примирят реализма и номинализма, с използването на подход, който можем да определим като „нито едното”.
Според концептуализма универсалиите нито съществуват реално, нито са само названия, живеещи единствено в езика, а имат своята реална реалност в ума - като мисловни категории или концепти. Всъщност в тази посока, в посоката на мисленето, Абелар развива и своите теологични възгледи, които по-късно му носят две обвинения в ерес, изгаряне на книгите му и забрана да прави любимото си нещо в живота – да преподава.
Third Ear Band, Abelard and Heloise, 09.00
Двете школи на Абелар край Париж стават доста популярни, обаче разправиите с Гийом от Шампо го изнервят, той не издържа на напрежението и се разболява, така че се връща за известно време в родния Бретан, където се лекува – далеч от Париж, но без да откъсва очи от Париж. През 1108 година 29-годишният Абелар се връща в столицата, отново се сблъсква с Гийом, който е силна и влиятелна фигура, така че цикълът сякаш се повтаря – Абелар се маха, преподава първо в школата си в Мьолен, а по-късно основава и тази на парижкия хълм Сен Женвиев.
Гийом обаче урежда да бъде забранено младежът изобщо да преподава в Париж. В този момент Абелар решава, че има нужда да учи теология и за целта отива при Анселм от Лаон, ученик на споменатия вече Свети Анселм Кентърберийски. Идеята е да слуша лекции за тълкуването на библейските текстове и християнската доктрина, но той и с Анселм се скарва на бърза ръка. Абелар намира Анселм за скучен традиционалист и сам започва да изнася лекции пред другите ученици върху тълкуването на книгата на пророк Йезекиил. Естествено, Анселм му вдига скандал и му забранява да го прави, а Абелар решава, че повече изобщо няма нужда да учи каквото и да било, вдига си чуковете и се връща в Париж. Моментът е удобен, защото врагът му, Гийом от Шампо, вече го няма и той се надява да заеме неговото място.
Така настъпва най-блестящото време от живота на Пиер Абелар. В Париж той започва да преподава както философия, така и теология, славата му се разнася като пожар. Около него се събира огромна тълпа от възторжени ученици, които се стичат, по свидетелства на съвременници, от цяла Европа и достигат до пет хиляди души. Много от най-великите хора на ХІІ век отиват да слушат Абелар, сред тях са поне двама, които по-късно стават папи, неколцина владетели, доста мислители и философи. Както самият той признава, това го кара да възприема себе си като единственият никога непобеден в спор философ на света, въздига егото му до огромни висини и го заплита в безумен танц с греха на горделивостта. По онова време, макар вече да заема поста каноник, който го свързва с църквата, той е повече светски човек.
Ако иска, може да се ожени например. Но Абелар не иска, защото знае, че не се гледа с добро око на човек, който преподава висши науки и в същото време трябва да се грижи за жена и деца. Смята се, че подобни просташки занимания само отнемат от времето и силите ти за мислене и те отклоняват от правилната посока. Има и още нещо – ако човек е женен, край с възможностите му да се развива във висшата църковна йерархия, което Абелар явно планира. Въпреки това обаче, заслепен от арогантност, точно в онзи момент към учителската си слава той прибавя и такава любовна история, която отначало го праща на седмото небе, а после го тръшка болезнено в девети кръг на ада.
Всичко започва с един поглед, чрез който Пер Абелар, въздигнатият учител, идолът на образованите европейци, умникът на средновековните умници, съзира девойката, наречена Елоиза и така залита по нея, че губи първо блестящия си ум, а после и най-свидното си мъжко притежание.
Third Ear Band, Abelard and Heloise, 21.41
Спектакълът „Укротяване на опърничавата“ от Уилям Шекспир ще се играе довечера в голямата зала на Драматичен театър Пловдив. Режисьорът Стайко Мурджев представя съвременен прочит на комедията на Шекспир със средствата на ярка театрална изразност. Осъвременяването надскача често срещания по сцените подход за „актуализиране“ на класически..
Зона "култура" на Радио Пловдив представя нова книга от издателство "Жанет 45", която читателите оценяват много високо. С преводачката Русанка Ляпова говорим за романа "Мехмед, червената бандана и снежинката" на босненския писател Семездин Мехмединович . „Мехмед, червената бандана и снежинката“ е изборът на критиката за най-добър роман на 2018..
Поетът Владислав Христов ще гостува в Литературен салон Spirt&Spirit тази вечер. Той ще представи текстове от последната му стихосбирка, „Пойни птици", както и от предстоящата – „Маслен нос". Тази стихосбирка се очаква да излезе от печат тази пролет. Срещата е организирана от „Пловдив чете“ и издателство „Ерго“. Входът е свободен...
В зала "Съединение" на Историческия музей в Пловдив ще се проведе среща разговор с д-р Светла Балтова. Тя ще представи съставената от нея книга „Петър Дънов „За България и бъдещето на човечеството“, издадена от Издателска къща „Хермес“. Книгата е посветена на възгледите на Дънов за радикалните промени, през които преминават природата, обществото..
Обща тематична изложба "Пейзажът" ще бъде открита тази вечер в галерия "Пловдив" в сградата на Общинския съвет, съобщиха от Дружеството на пловдивските художници. Пейзажът е жанр, който е един от най-разпространените в изобразителното изкуство. В експозицията ще могат да се разгледат над 60 творби от 45 автора, събрани заедно на жанров..