Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Качеството на атмосферния въздух - споделена отговорност

Въздухът в Девня е

Това е един от изводите, който бе направен на проведената дискусия на тема „За по- чист въздух в Пловдив“. Еколози, представители на РИОСВ, общината, ЕВН, бизнеса и лекари дискутира причините, източниците на замърсяване на въздуха, влиянието им върху околната среда, съвременните начини на отопление, както и цените на тока,  парното, твърдото и течното гориво.

На срещата стана ясно, че през последните години ситуацията се влошава. Това показват измерванията, а решение засега няма. Като най-голям проблем специалистите определят високите норми на фини прахови частици особено през зимните месеци. Според експертите това се дължи на използването на твърди горива за отопление в битовия сектор, следвано от транспорта, състоянието на пътната настилка и прилежащата инфраструктура, строителните дейности и не на последно място - промишления сектор.

Снимка

На дискусията  стана ясно, че в Пловдив 80 дни през 2016 г. са били с превишения на нормите за съдържание на фини прахови частици във въздуха най-вече през отоплителния сезон. За сравнение - през 2015-а дните със завишения на ФПЧ10 са 69, а през 2014 - 78. Според доц. Стефан Шилев, директор на  РИОСВ – Пловдив, състоянието на въздуха в града се следи редовно от двете станции –Каменица и Тракия , но има какво да се желае и какво да направят институциите.

Управлението на качеството на въздуха - поначало и според българското законодателство - е функция на общините. Те разработват програми за намаляване нивата на фините прахови частици. През последните години в община Пловдив са действали две такива програми. Ще са работи и по трета чрез европейските фондове за времето 2018 -2020. Това обясни Василка Чопкова, от Дирекция Екология в община Пловдив.

В Пловдив и големите градове  ситуацията е сходна - печките на дърва са главните виновници за зимния смог. А трафикът по улиците и булевардите довършва картината с изгорелите си газове. 


Според експерти все повече комбинацията дърва+ дизел се превръща в убийствено мръсната комбинация за градския въздух. Боян Рашев даде  конкретни примери и статистика, че през последните няколко години 9 от 10 коли, внесени  у нас са с дизелов двигател, което се отразява и върху качеството на въздуха.

На дискусията бе подчертано, че  мръсния въздух влиее върху здравето ни. Доц. Владимир Ходжев , ръководител на клиниката по пулмология към УМБАЛ "Свети Георги" в Пловдив обясни, че завишените норми на фини прахови частици във въздуха са най-опасни  за пациенти с хронични обструктивни заболявания, тоест - болни с астма и с ХОББ, а също и за пациенти със сърдечно-съдови заболявания.  Те са причина и за раковите заболявания на белия дроб.

Участниците в срещата се обединиха около мнението, че за да се постигне качество на въздуха, трябва да се действа комплексно и отговорно от всички институции и гражданите.


Репортаж от срещата може да чуете в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Участието на БСП във властта е по-скоро компромис, а не победа

Парламентът гласува новото правителство на страната. Трудно сглобената коалиция утвърди кабинет с представители на трите групи в НС - ГЕРБ-СДС, БСП-ОЛ и ИТН. Мнозинството бе постигнато с участието и на ДПС-ДПС. Наш събеседник е депутатът от БСП - Обединена левица  Иван Петков . Той каза, че може да се говори за компромис при сформиране на това..

обновено на 16.01.25 в 16:29

Всяка партия в правителството гони свои прагматични цели

Съставянето на правителството е някакъв вид постижение със самия факт, че е редовно след 7 пъти избори и 9 месеца след  последния редовен кабинет, коментира журналистът от "Медиапул" Стояна Георгиева. По нейните думи е рано да се  каже как коалицията ще се отрази на участниците в нея. Мантрата на ГЕРБ още отпреди изборите, че Бойко Борисов трябва да е..

публикувано на 16.01.25 в 16:12

Железниците днес са по-зле отколкото преди 30-40 г.

Тепърва правителството и новият ресорен министър трябва да се фокусират върху ясна преценка за състоянието на цялата система в сектора на железниците. Достатъчно се е говорило само с лозунги, както е от последните години.   Железопътният транспорт е приоритетен за Европа, а у нас практически той е по-зле отколкото е бил преди 30-40 години...

публикувано на 16.01.25 в 15:47
Татяна Буруджиева

Излизаме от цикъла на предсрочни избори

Какво можем да очакваме от кабинет с премиер Росен Желязков и тръгваме ли по нов път, който да затвържадава европейската ориентация на България? Темата коментира в програма "Точно днес" доцент Татяна Буруджиева, политолог и университетски преподавател. Тя изрази надежда, че днес ще се направи крачка към нормализация на политическите процеси в..

публикувано на 16.01.25 в 10:41
Михаил Екимджиев

Без отстраняване на Сарафов от поста му катарзисът е невъзможен

Има разум в промените на съдебния закон, но те са фокусирани върху настоящата ситуация. И несъмнено целят елиминирането на Борислав Сарафов.  И тук, някои мои опоненти, твърдят, че не може да се прави закон за един човек. Да, но когато този човек се е превърнал в еманация, в емблема на системните и структурни проблеми в една институция, то..

публикувано на 16.01.25 в 10:30