Прошката трябва да се възпитава. Но у нас няма кой да го направи, каза в интервю за Радио Пловдив писателят Румен Леонидов за паралелните измерения на Прошката.
Преди Сирни заговезни, в цялата страна, тръгват кукери със страшни маски, хлопки, заклинателни танци и прескок над открити огньове - така да надвият студ, зло и болест... други споделят "и прости греховете ни, както ние прощаваме на длъжниците си", или чакат развеселено "хамкането" на Сирни Заговезни, трети са в нега и пищни трапези, властово и алчно престъпление и безсмислие...А прошката ? Кой от кого и за какво да я поиска ? Доколко според християнския постулат и народен ритуал ?
Румен Леонидов: Библейското ни е чуждо. От тоталитаризъм преминахме към глобализъм. Днес морълт ни е чужд. Доброто не се изучава. Дори като етика.
Години на ред в България се раждаха атеисти. И сега не се изучава религия. Доброто не се изучава. Дори като етика го няма в училището.
Леонидов казва, че дори когато се изпълняват някои ритуали и вярвания, те се правят с подсмихване, като атракции са, като туристически атракции. Някъде има запазено, но не съм оптимист, че това излиза от дълбокото на душите на хората.
Кой да покаже на обществото и хората, че има прошка. Партиите още спорят.
В домашна среда, моите деца искат прошка. И аз искам прошка.Защото така е нормално.Винаги има нещо, с което си обидил, наскърбил... Когато има разкаяние, покаяние, има и прошка. Но тези неща са останали повече като битово-ритуални, като една приказка са останали в нашата култура. И не знам дали ще се върне, защото християнството е в тотална криза по целия свят.
И все пак, всичко добро на този свят, всичко, което ражда нежност, любов, уважение, почит, то трябва да се съхранява и да се поощрява. Дори само един ден да бъде, пак е нещо. Въпросът е, че го няма в много български семейства.
През призмата на прошката,политическите партии не могат да достигнат до прошката, смята Леонидов. Защото го няма чувството на единение и защото идеологическата разлика е много малка. И нямат чувство за вина. Докато са на власт и след това. И никой от никого не иска прошка.
А и прошката и разкаянието, ако не са искрени, нямат смисъл. То не става само да се появиш по телевизора и да кажеш.
Румен Леонидов припомни един от постулатите на Радичков " Дали има Бог или няма, ти живей така, сякаш го има."
А какво е Бог освен любов. И молитвата е нашата връзка с Бог и с неговите сили и войнство.
Нищо не ти пречи да поискаш прошка затова, което си вършил. И даже ритулано да я поискаш от най-близките си хора, това е много топлина и тази сърдечна връзка между нас не трябва да се губи.
Цялото интервю с Румен Леонидов е в звуковия файл.
„ В радиото ти не можеш да остарееш, не можеш да бъдеш възрастен. Ти не можеш да изведеш на показ годините си. Никога не съм била суетна за възрастта си. Имам пълното съзнание какво означават за мен годините – те са моето богатство. Благословена съм с тази работа, с тази професия, която съм имала, и с тези възможности, които ми е давала тя. Но..
На 20 декември за шеста поредна година компанията отличи със специални грамоти работниците, изпълнили през 2024 година благотворителни инициативи по програмата КЦМ Благодетел, в направления "Социална интеграция и приобщаване на деца и възрастни хора в тежко социално положение/настанени в институции", "Подкрепа на обществено значими каузи в..
Агенция "Алфа рисърч" публикува последното си за годината проучване, о заглавено "2024 и 2025 – равносметка и очаквания". То е проведено от 1 до 10 декември и предсатвително за страната, финансирано е със собствени средства на агенцията. Анкетирани по домовете им с пряко стандартизирано интервю с таблети са 1000 пълнолетни българи...
В това е убеден юристът и журналист Мишо Гръблев, който в програма "Точно днес" коментира темата за споделеното родителство и желаните промени в българското законодателство, чиято цел е децата да растат с двамата си родители. В Деня на бащата той припомни, че бащите в днешно време имат все по-голяма роля в отглеждането и възпитанието на децата в..
Класическата иконография на Рождество Христово се оформя още през 5-6 век. Два са водещите аспекти в нея - божието въплъщение и претворяването, обновлението, което спасява целия свят, обяснява иконографът Елена Дигбоюшка. През годините тя се е сблъсквала с различни образци на изображението на Рождество Христово – едни икони са с повече..