Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Местните хора искат обходен на свлачището край Тикале път

| обновено на 12.03.18 в 15:13

В писмо до премиера, омбудсмана и всички държавни институции кметове на 11 смолянски села блокирани от най-голямото срутище в страната на главния път Смолян – Мадан, настояват за предприемане на спеши мерки. 

Дни наред хората от планинските села слизат и на собствен риск преминават свлачището, въпреки забраната за преминаване. Алтернативният път е повече от 50 км., за да стигнат до работните си места.

Срутището, освен че откъсна пътя, засегна и други и електро и ВиК - комуникации. Кметът на село Търън Явор Говедаров  и 10 управници на села настояват в рамките на следващите 4- 5 дни да се направи обходен път от Тикълско дере до Влахово, който е с дължина 900 метра, да се изясни произходът на свлачищата и обезопасена инфраструктурата на ВиК и ЕВН. 

Има нарушено медицинско обслужване в селата, алармират кметовете. 

Пътят е затворен, но хората на собствен риск преминават пеш, но казват, че нямат друга възможност. Заместник - областният управител Андриян Петров извозваше днес хората със собствения си автомобил. Той обеща, че след като стане ясен проекта на АПИ ще бъде осигурен транспорт за преминаването на свлачището от двете страни. 

С РИО ще бъде уточнено как ще бъдат извозвани децата за училище. 

Днес в АПИ ще се проведе съвещание с всички водещи специалисти за да  бъдат обсъдени мерки за справяне с проблема, предизвикан от свлачището по пътя Смолян -  Мадан.  Ще се ангажират водещи екипи за обследване и проучване, за да не се допусне прекъсване на електрическата и ВиК инфраструктурата до населените места. Предвижда се вариант за изграждане на алтернативен път през Орешец - Влахово. 

Планиниските трасета са и чарът, и бедата на нашите пътища, каза в коментар за кризисната ситуация доц. д-р. Ивайло Иванов - инженер, геолог, зам.- декан на Факултет по транспортно строителство в Университета по архитектура, строителство и геодезия.

Проблемът е в поддръжката на тези пътища, смята експертът. Те са разчетени  преди години, когато са строени, но оттогава природата работи и те стават проблемни.

Свлачищните райони са описани, но не навсякъде могат да се отделят средства за постоянно наблюдение и за превантивни мерки. Основната организация, която има отговорност към подобни пътища са предприятията „Геозащита“. Цялата информация е при тях, но те пък страдат от недостиг на хора и на средства за ефективна работа.

Доц. Иванов обясни, че сега срутището първо трябва да се разчисти, алпинисти да свалят опасните скални късове и да се реши как да се направи укрепване.

А ако се прецени, че средствата са непосилно много и при това няма да гарантират сигурност - то тогава се търси нов път.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Има спекулативен скок на цените на имоти в Пловдив

Влизането ни в еврозоната как ще се отрази на имотния пазар коментира в програма "Ден след ден" Мирослав Язов, експерт по сделки с недвижими имоти.  Според него в момента  пазара е силно поляризиран, движен от спекулативни купувачи, които очакват покачване на цените, и крайни потребители, които срещат все по-големи затруднения при покупка.  От..

публикувано на 25.11.25 в 16:39
Атанас Ташков

Мантинелите предпазват и не са проблем на Околовръстното

След трагичната катастрофа на Околовръстното шосе на Пловдив търсим различни гледни точки за разширяването на този важен за града и региона път. Събеседник в следобедната програма на Радио Пловдив "Ден след ден" е зам.-областният управител и председател на Областната комисия по пътна безопасност Атанас Ташков.  По думите му работата по..

публикувано на 25.11.25 в 15:50

МРЗ трябва да се договаря по икономически дейности

54,1 процента от българите подкрепят увеличението на минималната работна заплата, 1/3 смятат, че тя трябва да е равна на заплатата за издръжка, която обаче все още не е достатъчно позната за голяма част от тях (39%). 86,1 на сто от хората посочват категорично, че полученият през тази година ръст на възнагражденията не е достатъчен. Това са част от..

публикувано на 25.11.25 в 15:21

Близо 22 000 дръвчета в Смолянско са предвидени за коледни елхи

Горските разсадници в Родопите са предвидили 22 506 иглолистни дръвчета за коледни елхи тази година. Това съобщи инж. Елин Лилов, заместник-директор на Южноцентралното държавно предприятие (ЮЦДП) в Смолян. Цените на коледните дръвчета варират между 3 и 90 лв., в зависимост от вида и размера им. От тях 11 515 са фиданки с коренова система, които..

публикувано на 25.11.25 в 14:37
Гошо Къчков

Транспортът може да изиграе лоша шега на кмета на Пловдив

Ще се решат или ще се задълбочат проблемите на Пловдив с масовия градски транспорт, след като града се сдоби с четвърти заместник-кмет по транспорт? Основен въпрос, след поредната рокада в кметския екип, при това – само за две години. Новият ресорен заместник-кмет е Николай Душков, а той сменя досегашния Александър Държиков.  Решението изненада..

публикувано на 25.11.25 в 11:09