Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Местните хора искат обходен на свлачището край Тикале път

| обновено на 12.03.18 в 15:13

В писмо до премиера, омбудсмана и всички държавни институции кметове на 11 смолянски села блокирани от най-голямото срутище в страната на главния път Смолян – Мадан, настояват за предприемане на спеши мерки. 

Дни наред хората от планинските села слизат и на собствен риск преминават свлачището, въпреки забраната за преминаване. Алтернативният път е повече от 50 км., за да стигнат до работните си места.

Срутището, освен че откъсна пътя, засегна и други и електро и ВиК - комуникации. Кметът на село Търън Явор Говедаров  и 10 управници на села настояват в рамките на следващите 4- 5 дни да се направи обходен път от Тикълско дере до Влахово, който е с дължина 900 метра, да се изясни произходът на свлачищата и обезопасена инфраструктурата на ВиК и ЕВН. 

Има нарушено медицинско обслужване в селата, алармират кметовете. 

Пътят е затворен, но хората на собствен риск преминават пеш, но казват, че нямат друга възможност. Заместник - областният управител Андриян Петров извозваше днес хората със собствения си автомобил. Той обеща, че след като стане ясен проекта на АПИ ще бъде осигурен транспорт за преминаването на свлачището от двете страни. 

С РИО ще бъде уточнено как ще бъдат извозвани децата за училище. 

Днес в АПИ ще се проведе съвещание с всички водещи специалисти за да  бъдат обсъдени мерки за справяне с проблема, предизвикан от свлачището по пътя Смолян -  Мадан.  Ще се ангажират водещи екипи за обследване и проучване, за да не се допусне прекъсване на електрическата и ВиК инфраструктурата до населените места. Предвижда се вариант за изграждане на алтернативен път през Орешец - Влахово. 

Планиниските трасета са и чарът, и бедата на нашите пътища, каза в коментар за кризисната ситуация доц. д-р. Ивайло Иванов - инженер, геолог, зам.- декан на Факултет по транспортно строителство в Университета по архитектура, строителство и геодезия.

Проблемът е в поддръжката на тези пътища, смята експертът. Те са разчетени  преди години, когато са строени, но оттогава природата работи и те стават проблемни.

Свлачищните райони са описани, но не навсякъде могат да се отделят средства за постоянно наблюдение и за превантивни мерки. Основната организация, която има отговорност към подобни пътища са предприятията „Геозащита“. Цялата информация е при тях, но те пък страдат от недостиг на хора и на средства за ефективна работа.

Доц. Иванов обясни, че сега срутището първо трябва да се разчисти, алпинисти да свалят опасните скални късове и да се реши как да се направи укрепване.

А ако се прецени, че средствата са непосилно много и при това няма да гарантират сигурност - то тогава се търси нов път.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Андрей Велчев

Трусовете в държавата предстоят, управляващите не са диалогични

"Липсва диалогичността, с която сме свикнали, особено от партия ГЕРБ. Това, което което виждаме е, че те стоят твърдо на своята позиция, и каквото и да говорят синдикатите, не съм оптимист накъде вървят комуникациите. Ако публичният и частният сектор са скарани, то трусовете в държавата предстоят". Това заяви в интервю за предаването "Ден след..

обновено на 24.11.25 в 16:39

Таванът на ваучерите за храна трябва да е 150 евро месечно

Максималният размер на ваучерите за храна ще остане 200 лева месечно и през 2026 година, според проектобюджета за следващата година и това ще остане най-ниската стойност за страна-членка на ЕС. 835 000 са работещите в България, които получават ваучери. Таня Обущарова, главен секретар на Асоциацията на операторите на ваучери, коментира пред Радио..

публикувано на 24.11.25 в 15:38
Кольо Парамов

Влизането в еврозоната ще засили контрола от ЕЦП

Балансовите проблеми, свързани с проекта на бюджет 2026 и липсата на контрол, се дължат на олигархията, която е моделирала политическото и икономическото вземане на решения в своя полза. Тази теза изрази в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив финансистът Кольо Парамов. Той подчерта, че влизането в еврозоната трябва да доведе до..

публикувано на 24.11.25 в 10:34

Нали сме демокрация?

В този епизод тръгваме от твърдението „65% са против еврото, нали сме демокрация?“ и разглеждаме как формулировката на социологическите въпроси променя отговорите и смисъла им. Вместо да приемаме едно число като „волята на народа“, питаме: какво всъщност е било зададено – „харесвате ли еврозоната“ или „искате ли да се отмени валутният борд и..

публикувано на 24.11.25 в 10:08

Матей Матеев в "Добро утро, ден!"

Тази седмица в „Добро утро, ден!“ ви срещаме с един от най-значимите пловдивски творци – Матей Матеев. Роден в Кюстендил, но завинаги свързал съдбата си с Пловдив – града, който му върна обичта с най-високото признание – званието „Почетен гражданин“. Казва, че родния край, балканската енергия го прави човек - широко скроен човек. Послание, което..

обновено на 21.11.25 в 17:08