Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Изпълнителната власт е отговорна за пътната безопасност, тя привежда в действие закона

Проблясъци, но не и дългосрочна визия за пътната безопасност

Къде е министерството на образованието?! Без образование няма как да се справим с тази пътна безопасност!

За мен този закон механично е разделен на три части и като махнем закона за сервизите, което е изцяло нова концепция, липсваща до момента, има десетина нови предложения. А това всъщност с нищо не помага. Очаквах дългосрочна визия, която да се справи с пътната безопасност. 

Това заяви пред Радио Пловдив експертът по пътна безопасност и бивш депутат Настимир Ананиев по повод днешното обсъждане на три проекта, които да заменят настоящия Закон за движение по пътищата.

Той специално отбеляза липсата на министерството на образованието при изготвянето на законодателните предложения. Те са само на МВР, МРРБ и транспортното министерство. 

Без образование няма как да се справим с пътната безопасност, категоричен е бившият депутат. 

Според него не бива да се очаква един закон да реши проблема с пътната безопасност. По думите му, действащият в момента закон е работещ, но ако изпълнителната власт не си влезе във функциите, няма как да го приведе в действие.

Има проблясъци в самия закон, вижда се и чуваемост, коментира Настимир Ананиев. И даде за пример приемането на предложенията от Института за пътна безопасност за т. нар. системни нарушители. Сега се изваждат седем по - тежки нарушения, които ако бъдат направени три пъти за 24 месеца, книжката се отнема за две години и след това трябва да се мине през специален курс и изпит в МВР. 

Според Ананиев тази насока е добра, но концепцията трябва още да се изчисти. Той посочи, че хората с много нарушения - по пет - шест на месец, не влизат в споменатите седем тежки нарушения. А те, по думите му, също са системни нарушители. 

Като проблясък в закона бившият депутат определи и идеята за дигитална сервизна книжкаСпоред него е важно да се знае кой е пипал колата, какви части са слагани и кой носи отговорност за този ремонт. Ананиев е притеснен обаче, че законът ограничава собственика сам да ремонтира автомобила си и за най - елементарно нещо трябва да търси услугите на автосервиз. 

Създава се и бариера за влизане в тази сфера - хората, които искат да отворят автосервиз, няма да могат да го направят. Разбира се, сервизите трябва да бъдат легални, затова е нужна регулация в тази сфера. Трябва обаче да се види наредбата за прилагането на закона.

Трябва да се огледа, така че някое предложение да не се окаже бомба или капан, категоричен е Настимир Ананиев.

Снимка

Той каза още, че е притеснен от думите "Толкова можем, толкова правим!" на вътрешния министър Валентин Радев по време на дискусията за промените в Закона за движение по пътищата. 

Ананиев подчерта, че за да се стигне до такова обсъждане, би трябвало предварително работната група да извика десетте най - активни неправителствени организации, който разполагат с най - много експертиза и да се направи предварителна консултация преди да се излезе пред медиите, пред обществото.

Що се отнася до предвидените в закона нови санкции, експертът обясни, че те просто се вдигат.

Досега никой не е излязъл с информация каква е събираемостта на глобите, посочи още Ананиев и цитира днешно изявление на Цветан Цветанов от ГЕРБ, че има събрани 60 милиона лева повече.

Парите от глобите трябва да се използват единствено и само за пътна безопасност. Агенция "Пътна инфраструктура" получава милиарди от винетки, категоричен е експертът.

Той отбеляза като много голям проблем и корупцията на пътя. Индиректен проблем е и купуването на книжки. За всичко това трябва да има много сериозни санкции.

Ананиев изрази недоволство и от това, че предложенията за промени в Закона за движение по пътищата са били публикувани в петък следобед, а днес се провежда общественото обсъждане.

За два дена не можеш да изчетеш закона, камо ли да излезеш със становище, да видиш кои са новите предложения, заяви експертът. 

Настимир Ананиев беше председател на комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в 43-то Народно събрание. Учредител е на Института за пътна безопасност.

Целият разговор на Елена Крушкова с него е в звуковия файл.

Снимка













Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

В големите вериги свободен пазар няма, а надценката е 80-100%

Председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Владислав Михайлов се надява бойкотът срещу големите търговски вериги да принуди държавата да вземе мерки и да ограничи тавана на надценките на храните. Според него  у нас има пазар, свободна търговия и конкуренция, но тези принципи не действат при "големите търговци на дребно". Причините са две..

публикувано на 13.02.25 в 16:09

Първа копка на новата водопроводна мрежа в Брестовица

Днес започва реконструкцията на водопровода във високата зона на Брестовица. Символичната първа копка за начало на строителните дейности дадоха кметът на община Родопи Павел Михайлов и кметът на селото Мария Манолова.  На церемонията присъства Иван Иванов, министър на регионалното развитие и благоустройството. Срокът за изпълнение е 600..

обновено на 13.02.25 в 14:41

Докато шумим за вейпове, на пазара вероятно има нова дрога

Стотици репортажи и много енергия в сдружение "Майки срещу дрогата" вложи журналистът Веселина Божилова, която от години работи по темата за зависимостите и битката с тях.  След приетата на първо четене пълна забрана на вейповете с нея говорим за поредната активност да се разпишат нови правила и за волята да има контрол и ефект от тях. Тя е скептича...

публикувано на 13.02.25 в 13:12

3 години обучение на медицински сестри ще ни върне в миналия век

На среща на министъра на образованието и ректорите на ВУЗ бе лансирана идеята да се намали срока на обучение на медицинските сестри от 4 на 3 години. Целта е е по- бързо да се запълни дефицита от кадри в лечебните заведения. Браншовите организации вече възразиха срещу предложението. Какво мисли академичната общност попитахме проф. Биянка Торньова,..

публикувано на 13.02.25 в 11:52

Бедни сме, защото ни ограбват картели и монополи

За потребителското недоволство, икономическите му основания и социални последици разговаряме със социолога Кънчо Стойчев, който е председател на УС на сдружението "Произведено в България".  Гневът на хората е напълно основателен. Според социолога основният проблем е, че големите търговски вериги чрез така наречената търговска отстъпка неправомерно..

публикувано на 13.02.25 в 10:58