Синдикати, работодатели и представители на държавата са на мнение, че трябва по-добра регулация и ограничаване на нощния труд, заради вредното му въздействие. Различни са подходите им към промяната.
Сегашната стойност на заплащането от 0,25 лв. на час е определена през 2006 година. КТ "Подкрепа" настоява за увеличение, като то стане 0,5 процента от минималната работна заплата за един час нощен труд. Ако промяната се приеме, заплащането за час нощен труд при сегашната минимална работна заплата, ще стане 2,55 лв. или 17,85 лв. за една нощна смяна.
"Нощният труд е евтин ад" е новото послание на кампанията на КТ "Подкрепа", която е както за увеличение на възнаграждението, така и за ограничаването на полагането на нощен труд. От синдиката искат той да се ограничи само до производства, които са технологично непрекъсваеми.
Според лидера на КТ "Подкрепа" - Пловдив Атанас Кръстев законодателна промяна е категорично необходима. От друга страна диалогът трябва да се води в отделните браншове в рамките на колективното договаряне между работници и работодатели.
Над 400 000 души работят нощем в страната, каза Кръстев. Здраве, качество на живота, но и качеството на работното място са следствията, които пряко се влияят от работата него. И в чужбина се работи "по тъмно", но доста по- хуманно. Като добър регионален пример синдикалистът посочи летище "Пловдив", където ставката за нощен труд е сравнително висока. В охранителния бизнес и в земеделието са лошите примери .
Работодателите смятат, че заплащането на нощния труд не може да се обвърже с минималната работна заплата.
Теодор Дечев от Асоциацията на индустриалния капитал коментира, възнаграждението за нощен труд е 25 стотинки е минимална норма, но такм където има колективно договаряне сумите са много по- високи. 80 - 90 стотинки в енергетиката, в целулозната и пивоварната промишленост, 1.30лв. е цената на час труд през нощта в мините.
Колкото до споменатия от синдикалиста охранителен бизнес Дечев обяви, че там има само един подписан договор в цялата страна. Според Дечев направеното предложение няма да бъде прието, то е просто една добра стартова база за начало на преговори.
Работодателите настояват договарянето по темата да е по икономически дейности като се отчитат спецификите на всяка професия.
Чуйте двете позиции в прикачените файлове.
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..