В навечерието на Сирни заговезни Регионалният исторически музей „Стою Шишков“ в Смолян проведе онлайн урок по родолюбие за учениците и техните родители от българското училище в Базел, Швейцария. Музейните експерти разказаха и представиха елементи от експозицията на музея, олицетворяващи някои от най-устойчивите и характерни за обредността в Средните Родопи културни традиции, като закичването с мартеници, обичаите по Великден, Гергьовден, Предой, Коледа, Сурвак.
За електронното представяне на българските традиции на пролетните празници и обредите в Средните Родопи, за виртуалните ателиета за мартеници и виртуалната класна стая „На училище в музея“ разказва Валентина Василева, директор на смолянския музей.
Как дойде тази идея – за уроците по родолюбие – за българските деца в чужбина?
"Наша покана за реализация на идеите ни е попаднала на диреторката на едно училище в Манхатън. Тя се обади с предложение за виртуална работилница за мартеници, за да покажем на децата как да си направят сами Родопска мартеница, която е специфична." - разказва директорката на смолянския музей.
След това този интерес се разпростира и сред училищата в Базел и Кьолн, желание са проявили също от Вашингтон и Хайделберг.
Учениците там виждат виртуалната работилница с нейните участници във виртуални стаи, облечени с автентични родопски носии.
По думите на Валентина Василева: "Много са затъжени българите в чужбина за всичко българско и родно!"
Обяснихме на децата символиката на цветовете – бял и червен, за поверията около мартениците и защо през вековете те са почитани като свещения амулет на българите. Започнахме и заедно направихме мартеници – специфичните родопски.
Показахме, как българските традиции са живи и на хиляди километри от родината, разказва В. Василева.
Училищата в чужбина искат техните деца да знаят българските обичаи. След един съвместен урок по родолюбие, малките реагираха топло, прочувствено и много емоционално.
Подготвяме и новата музейна програма в музея в Смолян – надяваме се той да стане сцена за изява на всички видове изкуства. Да връщаме в музея публика, макар и вече запозната с неговите богатства.
Силата е там – в корените! Който знае корените си – може да върви напред!
„Да сте живи и здрави, да остареете и да побелеете!“ – това старо родопско мото стана близко за всички, докоснали се до богатствата на родните традиции - каза Валентина Василева.
Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма опроверга очакването, че в летния сезон цените у нас ще са с 30% по- високи, каквото се каза вчера на среща на министъра на туризма Мирослав Боршош с туроператори. Цените за новия сезон са договорени още миналата година, той се продава отдавна на европейските пазари. Близо 20% от..
Иновативен подход в часовете по история прилага преподавалят Генка Геройска. Те преподава на учениците от Основно училище "Гео Милев" в село Белозем. При изучаването на Седемте чудеса на античния свят учениците са изработили умалени модели на пирамидите в Гиза, висящите градини на Семирамида и Александрийския фар. Нейният подход е отличен в..
Опитът да се контролират цените на стоки и услуги е еднозначен и той е, че абсолютно не работи, коментира пред Радио Пловдив финансовият експерт Любомир Дацов. Подобни практики, смята той, обслужван целите на силните правителства или някакви популистки интереси. "Няма как да се решат структурни проблеми с мерки за контрол върху цените. Това..
64-годишен жител на девинското село Брезе почина вчера, защото линейката не могла да стигне до дома му, който е на черен път без асфалт. Мъж от Брезе почина, линейка не могла да стигне до дома му Наложило се кметицата на селото Ирина Кочовска да организира няколко мъже, които да свалят човека на носилка до линейката, където да му подадат..
Агресията в НС не е нещо ново, но същевременно едва ли предизвиква кой знае какъв интерес. В крайна сметка парламентът е място за говорене, а не за бой, заяви в предаването "Точно днес" политологът Страхил Делийски. "Трудно ми е да си представя, че може да има друг прочит освен прочита на деформираната представа за НС и политическата култура. Тя е..