Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Логистично ремонтът на военна техника от Украйна е под въпрос

| обновено на 04.05.22 в 15:04

Двама експерти по бойни припаси и въоръжение коментираха пред Радио Пловдив готовността на страната ни да ремонтира повредена украинска военна техника, както поиска в писмо до Народното събрани днес президентът Володимир Зеленски.

Според Марин Тарев въпросът е сложен, като за Военно-промишления ни комплекс /ВПК/ и военно-ремонтните заводи поръчката ще бъде от полза. От гледна точка на логистиката и в частност на транспортирането ще бъде проблем. Тази техника няма откъде да мине освен от Украйна, Полша и Румъния. Логистиката е изключително сложна. Техниката за ремонт, която се праща едва ли ще бъде мишена, но може да бъде атакувана, когато се връща и тогава рискът ще е много сериозен, коментира Тарев.

Според него основен проблем е, че заводите нямат капацитет и персонал. Наличният персонал е с много ниска квалификация, те нямат необходимото образование. "Сега например в Сопотската професионална гимназия не се изучават специални предмети, а Туризъм и Кетъринг. Напоследък върнаха някои предмети, но кадрите не са подготвени и капацитетът на предприятията е много малък", каза той.

"Много ми е интересно откъде ще се вземат резервните части, защото украинците нямат, а руснаците няма да ни дадат. Най- сериозният риск е да не изпълним поръчката", категоричен е експертът.

В момента българските военни заводи работят с лицензите, дадени от бившия Съветски съюз. За да започне ремонтът, ще им трябват поне два – три месеца, като на първо място трябва да се върнат кадрите, които напуснаха. Ако преди за един месец се правеше ремонт на три бойни машини, сега не могат и една машина да поправят. Защото освен всичко друго автоматизация почти няма, голяма част трудът е ръчен, обясни Тарев.

Неговата позиция е, че България няма излишно въоръжение, което може да даде, но няма и ресурс да ремонтира украинската техника. 

На по- различна позиция е бившият директор на ТЕРЕМ Марин Иванов. Според него  заводите ни могат да ремонтират стрелково оръжие и артилерийска материална част. "Можем да се справим. Може да стане в заводите на Хан Крум, в завода във Велико Търново. Колкото е по- едрогабаритна системата толкова по- дълго е времето за ремонт. През последните години нашите заводи само ремонтират, те не произвеждат", каза Иванов. Той също подчерта, че е важно дали има има резервни части. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Затлъстяването вече е социален и икономически проблем

Проблемът със затлъстяването придобива все по-големи размери.  България е на шесто място по затлъстяване в Европа, като се очаква в  следващото десетилетие да бъдат засегнати   60% от българските деца. Това сочат изнесените наскоро данни на  неправителствената организация Коалиция "Затлъстяване".   А всяко трето дете у нас е с наднормено тегло,..

публикувано на 01.10.25 в 16:17

Край Златоград правят първата геотермална централа у нас

В района на Златоград започва строителството на първата геотермална централа у нас за производство на ток. Тя ще произвежда енергия от геотермални води, съобщи индустриалецът проф. Николай Вълканов. Параметрите на проекта все още не са предоставени на общината. "За нас е чест, че инвеститор с такива мащаби, като "Минстрой" е насочил..

публикувано на 01.10.25 в 16:12

Приемът в европейските университети е все по- селективен

Нидерландия, Австрия, Германия, Италия и Испания са предпочитаните от българските студенти дестинации за обучение каза Николай Христанов,  мениджър на отдела за висше образование в "Итеграл" преди поредното издание на форума "Световно образование, който ще се проведе в Пловдив тази неделя. Младите хора се ориентират най- вече от възможностите, които..

публикувано на 01.10.25 в 11:49

ОПУ - Смолян не прави нищо за пътищата в региона

Област Смолян е с най-лошите и опасни пътища в страната , констатира председателят на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова, след обход на републиканската пътна мрежа в региона. Екип на центъра извърши проверка на участъци по пътя Кричим – Михалково, Грохотно – Тешел, Здравец – Рожен, Белица – Загражден, Срутището..

публикувано на 01.10.25 в 11:16
проф. Надежда Илиева

Сребърната икономика е все по- актуална в Европа, но не и у нас

Все повече са възрастните хора в България и в момента те стигат до 26-27% от населението на страната. Това съобщи в програма "Точно днес" проф.  д-р Надежда Илиева от Националния институт по геофизика, геодезия и география към БАН, която коментира за Радио Пловдив демографските процеси в Деня на възрастните хора. Според нея демографските т..

публикувано на 01.10.25 в 11:11