Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Забравеният Симеон Петров и първият полет над България

| обновено на 07.09.22 в 15:15


В историята на българската авиация има някои „слепени“ страници, между които са останали скрити имената на много герои и пионери от зората на летателната епоха у нас. Затова чрез поредица възпоменателни събития целим да разкрием подвига на тези хора, които са дали незаменим принос а някои и живота си за утвърждаването на българските военно въздушни сили - това  каза командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров. 


Той пристигна в авиобаза Граф Игнатиево, където с тържествена  церемония бе отбелязана 110-та годишнина от първия полет с български самолет в небето на България, осъществен от летеца Симеон Петров.  

По стечение на обстоятелствата и по ред политическо – конюнктурни причини, неговото име десетилетия е било оставено в забвение и се знае малко за делото му като основоположник на българската бойна авиация, завоювала уважението на великите сили през годините, добави днешният командващ на ВВС.

Симеон Петров е роден на 1 септември 1888 г. в  Русе. Останал от рано сирак и поел грижата за семейството си – майка и други по-малки брат и сестра, въпреки това през 1912 г. той успешно завършва летателната школа в Париж. Там той завързва ценни контакти, които по-късно ще окажат неоценима услуга за българската авиация.

По време на обучението си Симеон Петров предлага и придружен от командира на школата Луи Блерио осъществява първия нощен полет в историята на Франция.  Също така, след внезапна авария на двигателя при друг полет, благодарение на  летателното си майсторство, българинът отбелязва и първото дотогава успешно кацане с угаснал мотор, без да се разбие.

Това е единственият случай в историята авиацията дотогава, когато внезапното спиране на мотора не е последвано от катастрофа. Заради този подвиг във Франция отпечатват възпоменателна картичка с лика му.  Впоследствие Симеон Петров разработва методика за приземяване на самолети със спрял двигател, която е приета в програмата за обучение на пилоти в школата на Луи Блерио.

Младият летец участва в двете Балкански войни, а след това и в Първата световна война.

След поражението на страната и съгласно жестоките условия на Ньойския мирен договор, през 1919 г. той е уволнен от служба, а наред с другите  тежки контрибуции, България е лишена от бойна авиация. Всички налични самолети са конфискувани от победителите, като допълнително е трябвало да бъдат унищожени и всички летища.

Тук на помощ идват приятелските контакти на Симеон Петров по време на обучението му в Париж, чийто френски колеги са се издигнали на високи отговорни длъжности. Така, след неговото настоятелно застъпничество е спасено и запазено основното тогава за България летище Божурище.

Въпреки че е принудително „приземен“, находчивият български „Ас“ не унива, а се заема с различни предприемачески дейности. Отново благодарение на френските си контакти, започва внос и търговия с велосипеди и спортни стоки. С печалбата от тази бизнес, през 1924 г. Симеон Петров основава първата звукозаписна компания „Симонавия“ (идва от каламбура Симеон-Авиатора). Първоначално внася плочи от Франция,  а по-късно организира производството им в България под марката „Орфей“. Дружеството записва повече от 5000 плочи, които са основа на репертоара на Радио София, предшественик на БНР.

Малко известен факт е, че така славният български летец става и символичен основател на  „Балкантон“,  тъй като през 1947 година неговата звукозаписна компания е национализирана и с това име се преражда в следващите десетилетия.  Като оценка за деловите му качества, властите след Девети септември го назначават да я управлява.

Симеон Петров умира през 1950 г. на 61 години. Погребан е в тесен семеен кръг и след това името му е забулено в забвение, чак до наши дни.

За тържеството в негова чест днес в Авиобаза „Граф Игнатиево“ пристигнаха висши военни, ветерани и потомците на Симеон Петров.

Преподавателят във Военна академия „Г. С. Раковски“ Димитър Недялков ще говори за делото на основоположника на родната авиация, след което ще бъде излъчен филм, посветен на бележития български пилот. 

Представен бе един от изтребителите МиГ-29, на чийто вертикален стабилизатор е изрисуван неговият лик.

 „Ще пазим българското небе и суверенитетът на България въпреки всички трудности, докато дишаме и ни има!“, заяви в словото си командващия ВВС генерал-майор Димитър Петров.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Средно с 20% поскъпват билетите за влака от днес

Тези, които предпочитат да пътуват с влак ще плащат вече повече за билети от днес. Причината е инфлацията и повишените разходи, гласи официалното обяснение от БДЖ.  Колко ще струват след 20 процентното увеличение пътуването до Карлово, Асеновград и Пазарджик и колко ще бъде билетът до морето? „Увеличението е средно с 20%.  Без промяна..

публикувано на 07.05.24 в 16:19
Георги Лозанов

Европейските избори са значими, колкото националните

"И Великден, и Гергьовден в голяма степен са семейни празници,  в които човек има възможност  малко повече да се отдаде на  размисъл" . Това сподели  за програма "Точно днес"  именикът Георги Лозанов, медиен експерт и анализатор.  Според него съвпадането на двата празника дава допълнителна красота и значимост.  Той разказа, че носи..

публикувано на 06.05.24 в 11:09

"Добро утро, ден!" с д-р Ваня Танчева-Манчева

В рубриката „Добро утро, ден!“ тази седмица ни гостува Д-р Ваня Танчева- Манчева. Жена с размах, с чувство за хумор и дар слово, чийто професионален път от цели 42 години е свързан с контрола на здравната система в Пловдив и областта.  Минава през всички нива на ХЕИ и РЗИ, като последните 11 години, до 2021 година, е директор на инспекцията. Казва,..

обновено на 04.05.24 в 13:04

Бързата забрана на хазартната реклама е много съмнителна

Трудности бяха предварително предречени за значителна част от медиите, които разчитат на приходи от рекламите на хазарт. С изключително бързо проведена процедура парламентът въведе забрана за такива реклами, въпреки че очакванията бяха крайното решение да се вземе след изборите. Сега се случва се сякаш другата крайност – всяка..

обновено на 02.05.24 в 16:06

Необходима е промяна в детското здравепазване

Първоначалното правителствено разрешение частен инвеститор да построи детска болница бе спряно след негативната реакция на почти всички основни политически играчи. Най-активно се противопоставиха от Обществения съвет за създаване на национална детска болница. За трудното намиране на баланс между обществен и бизнес интерес в здравеопазването е..

публикувано на 02.05.24 в 15:51