"Има общински съветници и централна власт, които да решават компактно съдбата на паметниците, защото тя не касае само паметника Альоша и паметника на Съветнската армия в София, но такива паметници има и във Варна,.и в Бургас, и на много други места.
Това, което аз предложих, след като има толкова много носталгични чувства към най-големия монумент в Пловдив, поставен на най-високото място, той може наистина да остане там, но не в тази си вертикална насоченост, която издава мощ, каквато Съветската армия няма, а като се положи хоризонтално. Така, както са се полагали мумиите в египетските пирамиди". Това каза писателят Антон Баев.
По думите му, това няма да струва никакви средства, а от друга страна, ще се запази и мястото.
"Защо паметникът да е хоризонтално ли? Ами посоките в света винаги се сменят и то не отпреди 20-30 години, а периодично и ние трябва да виждаме накъде върви светът. Може главата да бъде положена на Изток, а краката - на Запад, така, както се осъществява и днешната световна миграция - в посока Изток - Запад. Краката на Альоша могат да сочат на Запад".
Баев подчерта, че консесусно преосмисляне на миналото с друга оптика е възможно. Крайните противопоставяния не са в цялото общество, а съставляват отделни групи от хора от 15-20%, привързани повече към евроатлантическите ценности и Запада или друга по-малка - към Изтока. "Трябва да се намери баланса и да обърнем Альоша Изток - Запад и да запазим мястото. Идеята може да е смешна в своята провокативност, но съдържа възможна оптика към миналото".
Баев подчерта, че в момента човек не живее "вертикално" с насоченост към Бога.
"Той живее хоризонтално, това е пространствено разпадащият се човек, мигриращ от място на място и това още не е уловено в изкуството. Все още ние вървим в някакви вертикални паметници, които сочат връзката между ботуша и Бога. Такава връзка няма!"
Баев бе категоричен, че за преосмисляне на миналото трябва да бъде предизвикана дискусия с участието на широк интелектуален кръг. Идеята за референдум няма да сработи, поради факта че не може сегашното, бъдещето или миналото да се решават с референдум, когато касаят културно-историческата сфера.
"С референдуми може да се решават фактически въпроси, като това, откъде да минава например градският транспорт."
Интервю - звуковия файл:
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..