Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Бонус - малус"? Става, но трябва още много да се доработи

Едно от дълго обсъжданите, но все още не влизащи в действие предложения е цените на задължителните застраховки „Гражданска отговорност“ да зависят от поведението на шофьорите на пътя. 

Дали имат санкции, дали са предизвикали по тяхна вина ПТП или пък са примерни водачи.

Смята се, че мярката, известна като „Бонус – малус“ би могла да окаже положително влияние върху подобряване безопасността на пътя. Във своята същност тя е подходяща със замисъла си да опита да регулира „качеството“ на шофьорите у нас. Но, има едно голямо „Но!“ в проектната част на наредбата – смята Кирил Драганов от Европейския център за транспортни политики. (Това е организация, ангажирана с идеята за подобряване на пътната обстановка.)

В този си вид в момента проектонаредбата е доста еднопосочна – само към лошите водачи. Спрямо примерните шофьори обаче тя  никак не е  организирана и дори неразбираема за експертите. Затова трябва да се доработи.

Обсъждано е и да има единна, централизирана  методика.  В момента отделните компании, определящи методологията, не дава право на клиентите си да я обжалват или да искат да се преразгледа. Позволява се само шофьорът да се обърне към Гаранционния фонд, което е доста неправилно.

Може клиентът да не е доволен от цената, или, от недобросъвестен водач постепенно да е станал примерен.

Много по-добре е да се ползва база данни на МВР.

Част от мерките обаче отлежават дълго време.  Главно поради това, че много трудно се синхронизират системите у нас, различните регистри на институциите.  Също така има компании, които забавят умишлено информацията заради търговски интереси.

В крайна сметка, „Бонус – малус“ може ли да е панацея? 

В някои развити  държави тази мярка вече се счита за отживяла времето си. Също така тя вече има и различни разработки в отделните страни, според спецификата на обстановката по пътищата им.

Като цяло, прилагането на тази мярка изисква подробно обсъждане и доработване - убеден е експертът по транспортни политики Кирил Драганов.   




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

"Добро утро, ден!" с режисьора Петър Одажиев

Режисьорът и университетски преподавател с богат изпълнителски и постановъчен опит в областта на сценичните и екранни изкуства Петър  Одажиев гостува в рубриката в седмицата от 18-ти до 23 ноември.  Той е завършил НАТФИЗ “Кр. Сарафов”, София, специалност кино и ТВ режисура. Впоследствие завършва магистратура по арт мениджмънт в Ню Йорк...

обновено на 22.11.24 в 16:47
Георги Киряков

Политическият процес е блокирал заради "домовата книга"

Все повече започва да се утвърждава идеята, че  блокирането на политическия процес в България е заради т.н. "домова книга", това мнение изрази в програма "Ден след  ден" политологът Георги Киряков. Според него целта е да  не се възможност на хора различни, от лансирани от ГЕРБ и ДПС-Ново начало да бъдат министър-председатели.  Каква е..

публикувано на 22.11.24 в 16:15

Оставаме предпазливи оптимисти за сухопътния Шенген

Румъния и България могат напълно да се присъединят към европейското Шенгенското пространство с отворени граници от януари 2025 г., съобщи унгарският вътрешен министър Шандор Пинтер на неформалната среща на вътрешните министри България, Бумъния, Австрия и Унгария в Будапеща. Окончателното решение ще бъде взето през декември.  Юлиана Николова от Портал..

публикувано на 22.11.24 в 15:59

Лидерско лицемерие пречи на партиите да се разберат

 "При 20 години посетих лаборатория в Института по демографски изследвания "Макс Планк" в Германия, където работех. Там имаше много интересен  експеримент - понеже хората живеем стотина години, а те искаха трябва да се изследват моделите на живот, на смъртност, зависимостите статистически и математически, изследваха зелени еуглени. Мисля си, че ние тук..

публикувано на 22.11.24 в 11:22

Енергетиката ни е болна и ако не я оздравим, ще страдаме

България я чака неизбежен режим на тока тази зима заради недостиг на електроенергия, това предупредиха от Българския енергиен и минен форум. Те изпратиха декларация до всички политически партии в 51-то Народно събрание с призива да не се допусне политическата криза да прерастне в енергийна.  "Не ми се иска да се връщаме в 80-те години на ХХ век, но е..

обновено на 21.11.24 в 16:39