Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тировете вече ще чакат по 2 часа на границата, вместо 16 часа

Снимка: БГНЕС

Транспортните фирми вече ще се бавят на границата не повече от 2 часа, вместо да висят както досега по 16 часа на Дунав мост. Това коментира Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи след дългочаканата от бранша новина за пълноправното членство на България и Румъния в Шенген.
 

До момента именно заради граничния контрол преките и косвените загуби за страната ни са възлизали на над 1 милиард и 600 милиона годишно, обясни Арабаджиев.

Според него влизането по суша в Шенген ще доведе и до ползи за българските производители. Причината е, че тези, които изнасят стоки ще могат да стигат по-бързо до Западна Европа. Това пък ще доведе до по-ниска цена на продуктите, които купуват българите.

“Редица стоки у нас са 15% по-скъпи отколкото в Западна Европа, като една от причините беше неприемането ни в Шенген. Очакваме сега нашите цени да бъдат поне такива, каквито са в Западна Европа.

По отношение на контрола в Шенгенското пространство трябва да се отбележат няколко важни елемента. Заявката, която дава властта, е че кантарите няма да присъстват на граничния пункт. За нас това е от изключително значение, защото те бяха една от причините да има опашки.

Страната ни има една от най-модерните ТОЛ системи, която има възможност да мери в динамичен режим теглото на превозните средства. Все още обаче не знаем дали тя ще бъде използвана за проверка на теглото на тежкотоварните автомобили, или ще се обособяват места с кантари във вътрешността на страната. За да се направи организация за кантарите би трябвало те да отговарят на определени изисквания по отношение на площадката, на сертифициране на самите уреди.

Дори и да е с кантари, важното е, че те няма да присъстват на зоната на граничния пункт. От там насетне където и да бъдат позиционирани предполага,  че е въпрос на избор на контролния орган да отдели едно, две, пет превозни средства и да ги претегли. Останалият трафик обаче ще продължава към граничния пункт и няма да се налага тези, които са зад спрените превозни средства да изчакват”, коментира Арабаджиев.

Добави още, че от транспортния бранш не са против проверката на база анализ риска. Напротив според тях е редно да се проверяват тези шофьори, които са рискови и правещите нарушения да бъдат санкционирани.

Сериозен проблем на страната ни според Арабаджиев обаче е инфраструктурата, особено в Северозападна България. Затова и вчера от транспортния бранш са изпратили писмо до министъра на регионалното развитие и благоустройството с настояване в най-кратки срокове да бъде пусната отсечката Мездра-Ботевград, за да може да се ползва като най-бързия и кратък маршрут. Към момента трафикът на камиони от София за Видин минава през Плевен и Долни Дъбник, което значително увеличава разстоянието и разходите за гориво.

“От години алармираме за инфраструктурни проблеми, но резултатите са малко видими, трудно се постигат. За всички е ясно, че пътищата в България не отговарят на съвременните изисквания, особено на тези, при които трябва да се движат тежкотоварните автомобили.

Притеснения нямам. За нас е важно всичко да е предвидимо. Затова до края на годината очакваме да проведем срещи с отговорните министерства и да ни кажат точно по какъв начин ще се извършва контролът, какво ще се случва по границите”, отбеляза Арабаджиев.

Изминаващата си 2024 г. определи като тежка за транспорта, но все пак по-добра от предходната 2023 г.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Яз. "Пловдивци" има свободен обем за обилни валежи

Водното ниво  на язовир "Пловдивци" е нормално за този период на годината, а в същото време има достатъчно свободен обем за новите валежи, които се очакват във вторник и сряда, съобщи пред Радио Пловдив заместник-областният управител на Смолян Андриян Петров след инспекция с представители на ВиК-Смолян.   "Пловдивци" е единственият у нас..

публикувано на 06.10.25 в 15:54

Приливната вълна в Елените беше разбила автобус в къща

Доброволци от Пловдив от неделя сутринта помагат за отстраняването на щетите от потопа в Елените. Доброволното формирование „Пловдив 112“, съвместно с представители на „Спасителен клуб за бъдеще – Пловдив“, се включи активно в дейностите по овладяване на последиците от опустошителното наводнение, което засегна района на туристическия комплекс...

публикувано на 06.10.25 в 15:15

Не е ясно кога ще заработи новият принцип за плащане на такса смет

Съществува риск въвеждането на новата методика за начисляване на такса „битови отпадъци“ да бъде отложено. Това заяви в интервю за Радио Пловдив Владимир Димитров, експерт по „Индустрия и околна среда“ в Българската стопанска камара.   По думите му още през лятото са били направени заявки за забавяне във връзка с промените в Закона за управление на..

публикувано на 06.10.25 в 14:55

Пороите не овлажняват почвата, а я превръщат в кал

Почвите у нас са запечатани и когато дъждът пада върху такава повърхност, не се трупа влагозапас, а се произвежда водоотток. В крайна сметка днес имаме изобилие от кал, а утре - недостиг на вода, коментира в програма "Точно днес" на Радио Пловдив доц. Виолета Вълчева от катедра "Почвознание" на Аграрния университет. Според нея именно заради това се..

публикувано на 06.10.25 в 10:54

Риск за икономиката не е еврото, а грешните политически решения

Макроикономистът Георги Стоев подготвя новия сезон на подкаста за икономическо мислене EX ANTE по Радио Пловдив. Той ще бъде посветен на икономиката в период на несигурност и ще бъде обвързан с прехода на България към единната европейска валута. Според него кампанията за еврото все още е апатчина и не отговаря на конкретните въпроси, които хората..

публикувано на 06.10.25 в 10:19