Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тировете вече ще чакат по 2 часа на границата, вместо 16 часа

Снимка: БГНЕС

Транспортните фирми вече ще се бавят на границата не повече от 2 часа, вместо да висят както досега по 16 часа на Дунав мост. Това коментира Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи след дългочаканата от бранша новина за пълноправното членство на България и Румъния в Шенген.
 

До момента именно заради граничния контрол преките и косвените загуби за страната ни са възлизали на над 1 милиард и 600 милиона годишно, обясни Арабаджиев.

Според него влизането по суша в Шенген ще доведе и до ползи за българските производители. Причината е, че тези, които изнасят стоки ще могат да стигат по-бързо до Западна Европа. Това пък ще доведе до по-ниска цена на продуктите, които купуват българите.

“Редица стоки у нас са 15% по-скъпи отколкото в Западна Европа, като една от причините беше неприемането ни в Шенген. Очакваме сега нашите цени да бъдат поне такива, каквито са в Западна Европа.

По отношение на контрола в Шенгенското пространство трябва да се отбележат няколко важни елемента. Заявката, която дава властта, е че кантарите няма да присъстват на граничния пункт. За нас това е от изключително значение, защото те бяха една от причините да има опашки.

Страната ни има една от най-модерните ТОЛ системи, която има възможност да мери в динамичен режим теглото на превозните средства. Все още обаче не знаем дали тя ще бъде използвана за проверка на теглото на тежкотоварните автомобили, или ще се обособяват места с кантари във вътрешността на страната. За да се направи организация за кантарите би трябвало те да отговарят на определени изисквания по отношение на площадката, на сертифициране на самите уреди.

Дори и да е с кантари, важното е, че те няма да присъстват на зоната на граничния пункт. От там насетне където и да бъдат позиционирани предполага,  че е въпрос на избор на контролния орган да отдели едно, две, пет превозни средства и да ги претегли. Останалият трафик обаче ще продължава към граничния пункт и няма да се налага тези, които са зад спрените превозни средства да изчакват”, коментира Арабаджиев.

Добави още, че от транспортния бранш не са против проверката на база анализ риска. Напротив според тях е редно да се проверяват тези шофьори, които са рискови и правещите нарушения да бъдат санкционирани.

Сериозен проблем на страната ни според Арабаджиев обаче е инфраструктурата, особено в Северозападна България. Затова и вчера от транспортния бранш са изпратили писмо до министъра на регионалното развитие и благоустройството с настояване в най-кратки срокове да бъде пусната отсечката Мездра-Ботевград, за да може да се ползва като най-бързия и кратък маршрут. Към момента трафикът на камиони от София за Видин минава през Плевен и Долни Дъбник, което значително увеличава разстоянието и разходите за гориво.

“От години алармираме за инфраструктурни проблеми, но резултатите са малко видими, трудно се постигат. За всички е ясно, че пътищата в България не отговарят на съвременните изисквания, особено на тези, при които трябва да се движат тежкотоварните автомобили.

Притеснения нямам. За нас е важно всичко да е предвидимо. Затова до края на годината очакваме да проведем срещи с отговорните министерства и да ни кажат точно по какъв начин ще се извършва контролът, какво ще се случва по границите”, отбеляза Арабаджиев.

Изминаващата си 2024 г. определи като тежка за транспорта, но все пак по-добра от предходната 2023 г.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Има спекулативен скок на цените на имоти в Пловдив

Влизането ни в еврозоната как ще се отрази на имотния пазар коментира в програма "Ден след ден" Мирослав Язов, експерт по сделки с недвижими имоти.  Според него в момента  пазара е силно поляризиран, движен от спекулативни купувачи, които очакват покачване на цените, и крайни потребители, които срещат все по-големи затруднения при покупка.  От..

публикувано на 25.11.25 в 16:39
Атанас Ташков

Мантинелите предпазват и не са проблем на Околовръстното

След трагичната катастрофа на Околовръстното шосе на Пловдив търсим различни гледни точки за разширяването на този важен за града и региона път. Събеседник в следобедната програма на Радио Пловдив "Ден след ден" е зам.-областният управител и председател на Областната комисия по пътна безопасност Атанас Ташков.  По думите му работата по..

публикувано на 25.11.25 в 15:50

МРЗ трябва да се договаря по икономически дейности

54,1 процента от българите подкрепят увеличението на минималната работна заплата, 1/3 смятат, че тя трябва да е равна на заплатата за издръжка, която обаче все още не е достатъчно позната за голяма част от тях (39%). 86,1 на сто от хората посочват категорично, че полученият през тази година ръст на възнагражденията не е достатъчен. Това са част от..

публикувано на 25.11.25 в 15:21

Близо 22 000 дръвчета в Смолянско са предвидени за коледни елхи

Горските разсадници в Родопите са предвидили 22 506 иглолистни дръвчета за коледни елхи тази година. Това съобщи инж. Елин Лилов, заместник-директор на Южноцентралното държавно предприятие (ЮЦДП) в Смолян. Цените на коледните дръвчета варират между 3 и 90 лв., в зависимост от вида и размера им. От тях 11 515 са фиданки с коренова система, които..

публикувано на 25.11.25 в 14:37
Гошо Къчков

Транспортът може да изиграе лоша шега на кмета на Пловдив

Ще се решат или ще се задълбочат проблемите на Пловдив с масовия градски транспорт, след като града се сдоби с четвърти заместник-кмет по транспорт? Основен въпрос, след поредната рокада в кметския екип, при това – само за две години. Новият ресорен заместник-кмет е Николай Душков, а той сменя досегашния Александър Държиков.  Решението изненада..

публикувано на 25.11.25 в 11:09