На разпети петък
между дежурната ритуалност и съзнателното православие за белезите от раните, българската голгота, трудните истини и покаянието в дефицит - ще разговаряме с проф. Калин Янакиев – преподавател във Философския факултет на СУ „Климент Охридски”
Радио Пловдив: Как ще коментирате факта, че България има кръстопътна съдба и точно тази съдба е онзи белег, който не успяваме да прикрием и в най-спокойните за страната ни дни, които обаче отминават много мимолетно и пътят, който след това се разстила пред нас, остава все така трънлив от грешки, страсти и неовладени желания?
Проф. Янакиев: Не само ние имаме съдба на кръстопътно разположена държава, но ние сме свикнали много да се оплакваме от т.н. ни съдба. Би могло да се каже спокойно, че част от националния ни характер в по-новата ни история е едно непрекъснато оплакване. Ние се преживяваме като обект на историята и по никакъв начин – като субект на тази история, като история, които сами правим. Много обичаме да бъдем пасивни, да бъдем разположени между велики сили, да се оправдаваме с великите сили. Ако сме осъдени на нещо, то е на това, да не осъзнаваме, че в историята нещата зависят и от активността на народите.
Р.П. Ако това все пак е карма, как да противодействаме на тази своя съдба?
Проф. Янакиев: Ние сме същностно „фили” и „фоби”. И в момента в България ситуацията е разделена, макар цял век да сме страдали от империалистическата политика на Русия, по отношение на България, в България отново е пълно с русофили и цели политически партии се обявяват за такива. Обвиняват България за европейския й избор и се мъчат отново да я върнат към Евразия. Най-големият проблем е този – ние сме обявяваме за обект на историята и не умеем да се каем. Не умеем да извличаме поуки от собственото си непосредствено минало.
Р.П. Ако Вие коментирате българското разпятие като политическа метафора, кажете в контекста на така и не успяващия да се случи Великден за българите, къде да търсим своето спасение, онзи лост, който ще ни направи по-силни, за да преминем през Голгота и съвсем индивидуално и личностно?
Проф. Янакиев: Разпятието не е било пасивно претърпяване на страданието от Христос. Нашият недостатък е, че сме пасивни. Бог се е разпънал по доброволен начин за нас, той е поискал да ни спаси. Ние се разпъваме по някакъв начин сами. За съжаление, сме майстори на лесни чувства, на бързото забравяне на миналото и на нежеланието да се каем и да вървим напред....
Повече чуйте от звуковия файл:
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..