Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Светофарите поумняват до два месеца

  

Проблемът с трафика ще се реши, след като  светофарите в Пловдив започнат да работят на новия автоматизиран режим. След 1 януари, когато ще заработи контролния център, се очаква  и реалното пускане на системата, която ще регулира „ умните”светофари и продължителността на зеления сигнал във всяка посока. Очаква се това да нормализира трафика, заяви за Радио Пловдив  ръководителят на  Транспортния проект  Борислав Кръстев.

По думите му, в момента новите светофари все още работят по стария начин, тоест тях не ги управлява контролният център.Сега се настройват сървърите, за да се пригоди системата към трафика в града

До момента само  на 9 кръстовища,  от общо 50-те по проекта,  остава да се  подменят  светофарните  уредби, след което се очаква постепенното нормализиране на потока коли,  допълни Борислав Кръстев.

 В час пик колоните от автомобили в посока към Сточна гара по бул. "Цар Борис III Обединител" започват от тунела. Почти същата ситуация е и  в обратна посока и на останалите възлови кръстовища, където са  най-невралгичните точки в Пловдив напоследък. Дори и по-късно продължават да се образуват задръствания, това споделиха за радио Пловдив изнервени граждани. Техните въпроси коментира в програма "Точно днес" ръководителят на Транспортния проект Борислав Кръстев: Това, което искам да отбележа, както и гражданите казаха, че те цитираха, първо, това, което и аз съм забелязал лично, напоследък като, че ли има увеличение на броя на превозните средства, които циркулират в града, второ, невралгичните точки, които споменаха ние пловдивчани си ги знаем отдавна, даже част дори и не са в обхвата на нашия проект, така че за тях нямаме вина, че има задръствания. Между другото, как да кажа, монтажът на светофарната секция не прави светофара умен. Светофарната секция се управлява от устройство, наречено контролер – то е, което управлява фазите в зависимост от това как е настроено – дали те са твърди циклограми както е в момента, тъй като все още не са монтирани абсолютно всички 50 контролера, които са предвидени по нашия проект и не са свързани директно с центъра за управление на трафика. Това, че на определени кръстовища имаме едни нови секции не прави светофарите автоматично умни. Те ще станат умни от момента, в който всички контроли са свързани в мрежа и работят съвместно с Центъра за управление на трафика. До края на годината ще имаме това свързване. 

Трябва да се има предвид, че системата няма да започне автоматично като с магическа пръчка да регулира по най-уникалния начин градския транспорт. Самата система получава информация от трафик детекторите, взима на база на вложените в нея алгоритми решения в реално време и подава съответните команди. Тук е моментът да се отбележи, че системата е самообучаваща се, тя се пригажда към съответната ситуация на транспорта – колкото по-дълго време циркулира толкова повече натрупва информация, нейните алгоритми се подобряват и тя започва да взима по-верни решения. Целият този процес отнема време. Може би системата в разгърната й мощ ще бъде в най-добрия случай надявам се след около два месеца, в смисъл, ще се види едно бързо реагиране на натрупване на опашките по големите кръстовища. Все пак трябва да имате предвид, че ако на едно кръстовище трафик детекторите покажат натрупване и в двете посоки колкото и да е умна системата тя няма как да промени – тя ще пусне максимално разрешеното и  в двете посоки.

Трафик детекторите ще четат опашките на коли, т. е. колко коли са натрупани в дадените ленти и взема решения. Това, което ви казах, че ако на дадено кръстовище има огромен брой натрупвани автомобили и в двете посоки системата си действа по нормалната си система, по нормалния начин. Примерно ако по „Мария Луиза” отчете повече автомобили отколкото по „Източен” ще пусне движението по „Мария Луиза”, но ако по „Мария Луиза” и по „Източен” има достатъчно брой автомобили, които се улавят от трафик детекторите, тя ще следва нормалната си логика – т. е. ще даде едните, след това другите.

Зелената вълна по принцип ще е валидна. Кръстовищата са групирани в няколко групи, които са синхронизирани – примерно, по „България”, по „Мария Луиза”, но нали се сещате, че примерно зелена вълна по „България” значи автоматично затапване на „Победа” и „Васил Априлов” – кръстовището е перпендикуляр, т. е., пускайки в едната посока вие ограничавате в другата. Другият момент и това, което системата трябва да прави е така да напасне тези цикли, че трафика максимално бързо да се разтоварва.

По принцип в цял свят практиката да няма броячи на светофарите е общоизвестна. Само в България според Закона за движението по пътищата, на кръстовищата, които са с интензивно движение бяха разпоредени на база нормативна уредба да ги има. Предвид въвеждането на системите за гъвкаво управление на трафика най-вече по проекти за интегриран градски транспорт на петте големи града, част от които е и Пловдив, беше отчетена световната практика и на приложимото законодателство в цял свят и в Наредба 17 за регулиране на движението със светлинни сигнали допълнително беше направена промяна, която регламентира, че на кръстовищата, които са с гъвкаво управление на трафика, броячите трябва да отпаднат, тъй като те създават опасност от пътно-транспортни произшествия. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Човешкият фактор убива на пътя

След серията тежки катастрофи в Пловдив през последните дни – сред които и трагичният инцидент на Околовръстното шосе, отнел живота на майка, баща и едното им дете – темата за пътната безопасност отново излезе на преден план. За причините и решенията e разговарът с осемкратния рали шампион на България и основател на Академията за безопасно шофиране..

публикувано на 27.11.25 в 16:20
Пламен Димитров, председател на Дружеството на психолозите в България.

Вербалната агресия в парламента взриви улицата

Могат ли протестите да променят ситуацията в държавата? Въпросът идва след снощното бурното недоволство в София и днешния отзвук за преработка на проектобюдежета. А отговорите са някъде между силата на обществото и слабостите на политиците.  Според психолога Пламен Димитров, когато говорим за сила и слабост, неизбежно се поражда конфликт. А..

публикувано на 27.11.25 в 16:05
Еньо Енев

Ресторантьори предупреждават за фалити догодина

На ресторант ще ни е по-скъпо през следващата година , прогнозира регионалният представител на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за Пловдив Еньо Енев. По думите му секторът се присъединява към общото недоволство срещу проектобюджета за 2026 г., който според бранша не е приемлив.  Енев подчерта, че за разлика от..

публикувано на 27.11.25 в 11:18

Няма икономически разум в предложението за бюджета

Професор Митко Димитров от Института за икономически изследвания на БАН анализира рисковете, свързани с новия държавен бюджет.  Според него, ако бъде приет, България ще навлезе навлиза в опасна дългова спирала с очаквано увеличение на съотношението на дълга към БВП над 36%.  Той критикува факта, че увеличението на разходите се финансира чрез нови заеми..

публикувано на 27.11.25 в 11:11

НЗОК трябва да плаща медицинска дейност, а не заплати

В отворено писмо Българската болнична асоциация (ББА) и Националното сдружение на частните болници заявиха, че категорично не са съгласни с предложените в проекта за бюджет на НЗОК за 2026 г. промени. Според тях механизмът за финансиране на заплатите на лекари и специалисти по здравни грижи чрез държавни трансфери през Касата е неправилен...

публикувано на 27.11.25 в 11:03