Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Всяко усилие срещу карането "след чашка" си струва, цената е - живот

Близо 80% от българите приемат шофирането в нетрезво състояние за недопустимо, но въпреки това повечето участници в проучване по темата запазват известен неутралитет, ако техен познат иска да кара, след като е консумирал алкохол.

Кампанията „Алкохолът е лош шофьор” има за цел създаването на положителна промяна в поведението на пътя и безопасното шофиране. Деветото издание на кампанията протича под посланието „Петък вечер. Има само едно правило, което важи за всички – не карай пил!“, като призовава към разумно поведение и отговорност да не сядаме зад волана след употреба на алкохол.

Резултатите от проучването и нагласите на хората към употребата на алкохол и шофирането коментираме с Росен Йорданов, психолог и консултант на кампанията.

Според него причините са поведението ни към шофирането "на чашка" са много, дори еволюционни. 

Може да ви се стори странно, но ако направим анкетно проучване за най-силните страхове сред хора, които живеят в градовете, ще видите, убеден съм, че много повече от тях ще отговорят, че се страхуват повече от змии или паяци например, отколкото от катастрофи и пътни произшествия, а още по-малко от ПТП-та свързани с употреба на алкохол. 

Парадоксално, но факт е, че ние,  въпреки вековете социализация и урбанизация, не сме развили достатъчно инстинктите си за градската „джунгла“.

От друга страна осъзнатостта не е достатъчна, за съжаление. 

За да работи осъзнатостта, за да има онова необходимо възпиращо въздействие, тя трябва да се интегрира в психиката на човека в онези най-ранни години, които не помним, или да почерпим от личен горчив опит. 

Вие обаче виждате, че в днешни дни възрастните отделяме много повече време на образованието на децата ни и много по-малко на възпитанието им, включително и на културата на поведение на пътя.

Въпреки, че много от анкетираните вероятно имат „едно наум“ в провеждането на подобни кампании, отчитайки корпоративния елемент, бих казал, че промяната дори на 1 човек към това да бъде по-отговорен и като шофьор и като спътник, си струва.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Решенията в транспорта не трябва да са бързи, а качествени

Как градският транспорт на Пловдив да стане привликателен и модерен, а въздухът в града ни чист, коментира в програма "Ден след ден" на Радио Пловдив  общинската съветничка от „Браво, Пловдив“ Яна Димитрова. Според нея  Пловдив е най-гъсто населената община в България и няма как с магическата пръчка трафикът да бъде намален драстично. Факт е, че..

публикувано на 29.01.25 в 16:56

Институциите и гражданите заедно да борят мръсния въздух

Само чрез взаимодействие между различните институции – община, пожарна и полиция – и гражданите може да бъде преборен проблемът с мръсния въздух в града. Това заяви проф. Стефан Шилев – еколог, бивш директор на РИОСВ, депутат, а сега общински съветник от ГЕРБ – Пловдив.   Поводът за разговора беше изминалата седмица, когато..

публикувано на 29.01.25 в 16:45

БАБХ прибързано е обявила огнище на чума край Велинград

"Смятаме, че БАБХ е действала изключително прибързано с обявяване на огнище на чума по дребните преживни животни в района на Велинград".  Това каза по Радио Пловдив Борислав Петков, депутат от партия МЕЧ и председател на временната комисия в парламента по случаите на чума и шарка по животни в страната. Днес комисията излезе с препоръки към..

обновено на 29.01.25 в 16:14

Няма политическа воля за присъединяване към еврозоната

Дупка в държавния бюджет със сигурност ще има, а размерът ѝ зависи от политическата воля за провеждане на нова фискална политика. Това заяви в интервю за Радио Пловдив финансистът Никола Янков, ръководител на икономическия екип на „Синя България“. Според него последните изявления на управляващите са разочароващи и опасни. Те декларират, че няма..

публикувано на 29.01.25 в 14:54
доц. Иван Начев, политолог

Кабинетът е стабилен, разбрал се е за социалните плащания

Заявката, която дава кабинетът „Желязков“ в първите си дни, е за стабилно управление. Това заяви политологът доц. Иван Начев.   Той допълни, че единствената политика, по която е възможно БСП и ГЕРБ да имат различия е социалната, тъй като столетницата трябва да защитава леви политики. Въпреки това доц. Начев смята, че тези различия са..

публикувано на 29.01.25 в 10:53