Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Рестартирай Европа": Дронове помагат на хората в пандемия

СOVID-19 успя да приземи, макар и временно, авиацията, но не и дроновете. Те могат да се използват за локализирането на повреди по електрическата мрежа, за следене на трафика, в земеделието, за правене на снимки от въздуха, за куриерски услуги, а не на последно място – за военни цели.

В новата си програма Хоризонт Европа, Европейският съюз си поставя за цел до 2030 г. да има 100 големи града в Европа, които да са климатично неутрални и умни. Това включва и нов подход към европейските партньорства, свързани с въздушен трафик, авиация и железопътен транспорт. 

Идеята е дроновете (безпилотните въздухоплавателни средства) в ЕС да се използват все по-широко в различни дейности, включително за оказване на помощ в домакинството на хора, поставени под карантина в условията на пандемия.

Стефан Христозов, авиоинженер и основател на блога „Безпилотни системи България“, посочи: „По време на пандемия високите технологии се намесиха от гледна точка на това, че полицията например използваше дронове, за да следи дали не се нарушават мерките в определени райони или с дронове се следяха струпванията на коли и на хора. Има примери от Женева, Швейцария, или от Берлин, Германия, където дрон прелита от една болница до друга и доставя не само лекарства, а дори органи за трансплантация“.

В България от 10 години действа регламент, създаващ общи правила за въздухоплаването, и е много важно да се прилага от всички, които управляват дронове, посочи адв. Диана Хаджиева: „Имайте предвид, че едно малко устройство, може би ръчно правено, може за вас да е играчка. Ако обаче лети в зона от национално значение и се разбие в АЕЦ „Козлодуй“, може да стане национален проблем“. 

По време на локдауните някои от сериозните проблеми на големите градове като задръстванията и мръсния въздух вследствие на транспорта намаляха, но с облекчаването на мерките тези проблеми отново стават актуални. Как дроновете могат да улеснят трафика в големите градове, един от които е Пловдив, обясни проф. Димо Зафиров от Института за космически изследвания и технологии на БАН. „Една такава система наблюдава движението, дава постоянно информация за интензивност на трафика, с каква скорост се движат колите и след обработка се получава по кои ленти каква е средната скорост, колко коли са минали за определено време. Тази информация е нужна на градските власти да вземат решение за развитие на пътната мрежа. Вижда се къде има неправилно паркирани коли и веднага могат да се вземат мерки, преди да стане задръстване или друг проблем.“

По данни на Европейска организация за безопасност на въздухоплаването – Евроконтрол, до 2025 г. се очаква трафикът над големите градове да достигне до 20 000 полета в час, което е невъзможно за текущите способности на системите за управление на въздушното движение.

Пловдив вече е част от паневропейска инициатива за членство в общността на градовете за въздушна градска мобилност. Това стана факт, след като кметът Здравко Димитров прие официално отправената покана за присъединяване през февруари тази година. 

14 града и региони в цяла Европа вече са подкрепили манифеста. Сред тях са Аахен, Амстердам, Хамбург, Лиеж, Малага, Енсхеде и Катовице.

Пловдив е първият град в България, който се присъединява към подготовката на този регламент, който дава възможност да бъде призната ролята на местните власти в управлението на трафиците от дронове и въздушни таксита на ниво ЕС.

Заместник-кметът на община Пловдив Стефан Стоянов обясни: „Община Пловдив се е включила в консорциум от НПО и университети, който търси партньори и финансиране и събира ноу-хау, предимно в ЕС, за да разработва концепции. Добре е администрацията да се насочва към по-визионерски проекти, които ще се случат след 10 – 15 години. Дроновете биха могли да помогнат в управлението на трафика, транспорта, в автономни доставки с такъв тип дронове. Най-вероятно до година – две ще видим и масово производство на транспортни безпилотни средства. Това занимава световната наука и тепърва ще разберем къде ще има най-адекватно приложение, но със сигурност трябват още много усилия и сериозна регулация, която тепърва да се изработва“. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

БАБХ подцени риска с шарката и пораженията са драматични

Ситуацията с шарката по овце и кози в Пловдивско се усложни. Освен унищожени животни в 42 от 65 огнища, мерките на БАБХ вече вкючват и забрана за изкупуване на мляко от фермите на областта. За заразата, икономическия ефект и управленските решения разговаряме с професора от Аграрния университет Дойчо Димов, който е и председател на Сдружение за..

обновено на 25.07.25 в 11:21

Властта обеща и ни излъга, ще обжалваме таксите за строеж

Помним протестите на строителния бранш отпреди няколко месеца срещу намерението на община Пловдив да вдигне с повече от 100% таксите за издаване на строително разрешение.  Те спряха след като предприемачът Илиян филипов поиска и получи посредничеството на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. Компромисът, който да удовлетвори двете страни бе таксите да се..

публикувано на 25.07.25 в 11:20

Пловдив очаква 35 000 души за "Hills of Rock"

Пловдив очаква поне 13 процента ръст на нощувките по време на фестивала „Hills of Rock“, който стартира днес на Гребната база – заяви в интервю за Радио Пловдив заместник-кметът по култура и туризъм Пламен Панов.   "Очакваме около 30-35 000 души да посетят фестивала", подчерта Панов. Капацитетът на Пловдив относно нощувките е увеличен..

публикувано на 25.07.25 в 08:43

Районните кметства ще получат пари от таксите за строеж

Ако има повишаване на приходите от увеличената такса за разрешенията за строеж, поемам ангажимента да ги делегираме на районите. Това заяви пловдивският кмет Костадин Димитров в интервю за Радио Пловдив, след като ОбС прие повишението на таксите за разрешителни за строеж, но отхвърли предложението за създаване на фонд „Благоустрояване“, в..

публикувано на 24.07.25 в 14:37

Проблемите с пазара на труда се решават съвместно

Около 200 хиляди българи нито работят, нито учат. В същото време над 50 хиляди работници от трети страни са наети от началото на годината.  В България се създава и електронен регистър на икономически неактивните лица. Той ще обхваща хора на възраст между 16 и 65 години, които не работят, не учат и не са регистрирани в бюрата по труда. Това събщи..

публикувано на 24.07.25 в 10:28