Гримът на Фьодор Шаляпин като Мефистофел в операта „Фауст“ на Гуно обобщава много представи за образа на Дявола. Червена кожа, зловещ профил, гърбав нос, изпъкнала долна челюст и рядка козя брадичка, строг поглед. Няма рога, копита и опашка, но и не трябва - кой би допуснал такъв тип в къщата си.
Но мисля, че Той би трябвало да е друг - красив, изискан, интелигентен, добър събеседник, с вкус към живота. И вероятно - андрогинно същество. Не хермафродит - заради ангелската си природа, той е безполов. Но държането му трябва да се вписва в двойствен модел - повече мъж с мъжете и повече жена с жените. Или обратно - кой знае как подхожда най-професионалният Изкусител.
Името Мефистофел може би е от иврит и комбинира думите „мефиц“ - разсейвам, разхвърлям, и „тофел“ - „изкусен лъжец“. Или е комбинация от три гръцки думи, която значи „онзи, който не обича светлината“. Независимо от името обаче, Мефистофел идва от подземния свят, привикан от д-р Фауст, ренесансов магьосник и алхимик, учен, лекар, богослов и астроном. Мефистофел обещава на Фауст цялото знание, включително тайното, пътуване през пространството и времето, плюс богатство, слава, любов. Щом договорът изтече след 24 години обаче, Дяволът ще отнесе душата му в Ада завинаги. Фауст се съгласява, договорът е скрепен с кръв и не може да бъде нарушен, а всичко обещано се случва.
В последната си нощ Фауст разкрива на приятели тайната на успеха си и се качва на горния етаж. Започва буря, чуват се адски писъци, а на сутринта тялото му, разчленено и окървавено, е намерено край къщата. За грешната му душа обаче има холивудски финал - Бог я отнема от Дявола, за да я спаси. Тук се крие отговорът на въпроса защо точно Мефистофел е основен образ на Дявола в модерните времена. В историята на Фауст става дума всъщност за величието на търсещия човешки дух, а Мефистофел е неделима част от това величие.
Да, всичко е двойствено, шизофренично, но такъв е и самият Живот - има нужда от скептицизъм, от нарушаване на правилата. В този смисъл, когато говорим за Човека, винаги трябва да виждаме и Дявола в сянката му. А ако мислим за природата на Дявола, трябва да имаме предвид не само отношенията му с Бога, но и с Човека. Дори Христос отива в пустинята, където Сатана го изкушава 40 дни, като му показва всички светове и му предлага властта над тях. И да припомня още, че в някои херметични версии Сатана е полубрат на Исус. Но факт е, че Дяволът, независимо от страха, който внушава и негативизма си към доброто, е странно привлекателен за хората. Дарън Олдрич, професор по модерна история в Уорчестър, сочи четири причини.
Първо, Дяволът е гъвкав по природа, за разлика от ангелите. „Това прави лошите духове сложни и интересни“ - казва Олдрич. „Втората причина за популярността на Дявола е ролята му на опозиционен лидер“. Дяволът е символ на бунта, но пак запазва своята гъвкавост - затова се хареса на бунтовници от всякакъв вид и род, срещу власти от всякакъв вид и род.
Третата причина за човешката симпатия към Дявола е, че той не просто е враг на доброто, но и наказва грешниците, така че лесно може да мине за някакъв Ромин Худ, защитник на слабите. И четвъртата причина според Даръл Олдрич е, че той е „дух на изкушението“. Като основен символ на съблазнителните импулси, Дяволът има фатална привлекателност. „В края на краищата - пита Олдрич, - какъв е смисълът от изкушението, ако то самото не е изкусително?“ Всъщност и четирите причини ни водят в нещо като перпетуум мобиле.
Получава се така - колкото Дяволът е по-интересен за хората на изкуството, толкова по-интересни са техните произведения за широката публика, така влиянието Му расте, а с това расте още и интересът на художниците. Какво да ви кажа, наистина няма да стигне цяло предаване, само за да изброим най-великите творби на човешкия дух, свързани със странно привлекателния сатанински образ на Злото. Разбира се - „Ад“ на Данте, както и „Кентърберийски разкази на Чосър. Следва Джон Милтън, който в „Изгубения Рай“ предизвикателно заявява, че е по-добре да управляваш Ада, отколкото да си слуга на Небето. После фолклорната легенда за Фауст се разпространява като пожар и се интерпретира литературно най-върховно от Марлоу и Гьоте.
За Уйлям Блейк Сатана е символ на бунта, както разбираме от поемата „Сватбата между Небето и Ада“. Байрон и романтиците не остават назад, идва и Томас Ман с една от библиите на модерната литература - „Д-р Фаустус“, безкрайно интересна интерпретация на образа създава Михаил Булгаков в „Майсторът и Маргарита“. Във визуалните изкуства Дяволът също е широко представен. Но най-ранното изображение е всъщност доста късно - на византийска мозайка в Равена, Сатана е изобразен като син ангел, седнал отляво на Христос. През Средновековието изображенията все повече се свързват с божества от езическия пантеон като Бес, Пан, Дионис. През 19 век по Дявола се запалват композиторите и оттогава датират оперите на Берлиоз, Бойт и Гуно. Шепне се, че изумителният музикален талант на Паганини е заради сключена сделка с Дявола, а авторството на някои негови пиеси за цигулка се приписва директно на Сатаната.
В модерната музика - джазът и блусът директно са описвани като „дяволска музика“, да не говорим за дълбоката връзка на метъла с могъщия Господар на Мрака. Истински бум в развитието на образа настъпва в епохата на киното, телевизията и компютърните игри. Първият такъв филм със заглавие „Замъкът на Дявола“ датира още от 1896, а второ столетие интересът не стихва. Да, за по-ортодоксалните хора заиграването на изкуството с тъмните сили изглежда опасно и дори недопустимо. Но пък може би точно хората на изкуството се жертват, като бият камбаната и предупреждават за опасността.
Нали колкото по-добре познаваме природните сили, толкова по-добре се пазим от тях. И не трябва ли човек да познава по-изтънко противника на Доброто, за да Му се противопостави, ако се наложи, а не Онзи да го свари неподготвен и лесно да го съблазни с дяволските си козни?
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:

Тази събота "Срешите" ви предлагат спомен за писателя Рашко Сугарев - 30 години от смъртта му. Ще чуете и малка част от едно от неговите последни интервюта. Гостува проф. Инна Пелева.
Тази събота гост на "Срещите" е ловецът на истории Георги Тошев. С него говорим си за големите имена в изкуството - Стефан Данаилов - Ламбо, Невена Коканова, Цветана Манева, Моника Белучи, Кристо... Как се чувстват творците днес - във време, в което липсва конкуренция в духа. Бъдете с Радио Пловдив.
Днес, 10 октомври е професионалния празник на архивистите. Държавен архив - Пловдив отбелязват професионалния си празник с представяне на хронология от създаването му, първите сгради, първите приети архивни документи. Като част от честването на 70-годишнина от създаването на пловдивския архив, спомените си ще представят и предишни ръководители директори..
Георги Богданов- собственик на консервно предприятие в Първомай, отговори в предаването "Точно днес" на въпроса как работят в разгара на кампанията. " Работим и чакаме някой да ни купи стоката. В момента имаме газ. До 31-ви юли цената беше 2200 лв. на 1000 кубика за нас. Сега коментират за още 60 % от 1-ви август. Според мен има много неизвестни...
"Далеч от Африка" е названието на фотографската изложба, която представя Градската художествена галерия на ул. "Княз Александър Първи" 15 от 3 до 23 август. Фотоизложбата е съвместно дело на двама известни артисти - професионалния фотограф Атанас Кънев и театралния режисьор Елена Панайотова. Изложбата представя програмата "Артисти за деца",..
 Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Ясно
								Ясно Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност