Революционерът се е укривал в дома на талигаря Иван Генков Мархолев, разказва Ася Николова, директор на къща музей „Христо Ботев“.
Едно от посещенията на Апостола в Калофер е било през 1869 г. Турските потери обаче били по дирите му. Затова Иван Фетваджиев, който притежавал най-сходни белези с него, му дал своето тескере. По онова време тескерето е играело ролята на паспорт.
"Освен тескерето Фетваджиев му дава и сакото. При една случка в Сопот Левски губи сакото си. В джобовете му турците намират прокламации и тескерето. Така започват мъките на Фетваджиев - заловен е от властите, изпратен е за разпити в Карлово и в Пловдив", обясни Николова.
Дълги са опитите за убеждаване на турските власти, че Фетваджиев е невинен, но все пак успешни. Ето и с коя история той се отървава от затвора в Пловдив.
"Казва, че някои му е откраднал тескерето. Разказва невероятна история как си е изгубил сакото по време на сватба. Тази случка по красив и романтичен начин години по-късно е описана от Иван Вазов в "Под игото", разясни Николова.
И още веднъж Левски има проблем с пребиваването си в Калофер. По това време той отново е отседнал в дома на Мархолев.
"Отново запират всички участници в укриването на Левски, разпитват ги. Калоферските първенци обясняват, че това е невъзможно да се случи в този тих, подбалкански град и ако има сведения, че такъв бунтовник се крие в града - ще уведомят турските власти", каза Николова.
Днес къщата на рода Мархолеви, където се е укривал Васил Левски, тъне в разруха. Тя се намира в близост до метоха Св. Троица, място по-известно като Калоферския Батак. Калоферският Батак, защото след поражението на руските войски в битката за Стара Загора е опожарен и Калофер.
"Тогава в метоха се скриват 60 възрастни, деца, монахините от долния метох. Там влизат турски аскери и избиват всички. Това място напомня и за пребиваването на Левски в Калофер.
В Калофер Левски е нощувал в женския метох Света Троица без за това да разберат дори и монахините", казва Николова
Според историците срещата между Христо Ботев и Васил Левски е кратка в запустялата мелница в покрайнините на Букурещ
Макар и кратка срещата между двамата е достатъчна, за да повлияе върху Ботев. В писмо до приятеля си Киро Тулешков той пише „нечутият характер на Дякона ми помага да си незагубя честното слово и да не изменям на бунтовното си перо“.
Христовото възкресение се представя по два начина – по време на слизането в ада и след като вече е възкръснал жените мироносци отиват и виждат празен гроба. Обикновено при композицията с празния гроб се представят и спящите войни, които са били поставени да пазят някои да не открадне тялото на Исус. През 19 век в иконографията на..
Точно преди седмица на Велики понеделник Гражданско сдружение "Будител" започна кампания за набиране на средства, необходими за завършването на Духовен център "Св. Троица" към храм "Свети Архангел Михаил" в Асеновград. Центърът ще се превърне в духовен и социален дом - с Неделно училище за децата, което ще ги запознае с християнските добродетели,..
В първия час на предаването Клуб „Неделя“ навръх Великден гостува инж. Никола Добрев. Уроците на майка му и тези на учителите, студентските му години и първите професионални такива в КЦМ като директор, бяха само част от темите за разговор с водещия Диян Никифоров. За трудностите, които е трябвало да преодолява по пътя, за срещите и хората..
За темите с продължение, за които си струва да внимаваме още: катастрофите, при които губим животи. Как да спрем войната по пътищата, какво последва след призива на и. ф. главен прокурор Борислав Сарафов да се работи по-бързо по делата за смърт на пътя, говорим с адвокат Елена Грудлева, представител за Пловдив на Българската асоциация на пострадалите..
Измеренията на духовните пътища, за християните търсим в утрото на Велики петък. Срещаме ви с доц. Стоян Чиликов , свещеник и преподавател в катедра "Теология" на Пловдивския университет. С него говорим за символите на деня, за Благодатния огън и силата на вярата във Възкресението и приемането на страданията на Исус Христос. Доц. Чиликов каза,..