Системата за измерване на въздуха в България е опетнена, злепоставена, изложена, развалена, орезилена, ... каквито са българските значения на чуждицата „компрометирана“ – и не отчита коректно замърсяването. А тя е такава в резултат от умишлени действия на органи от Министерството на околната среда и водите и на Изпълнителната агенция по околна среда. Това сочи доклад на екологичното сдружение “За земята”, разбунил отново страстите по темата за мръсния въздух, който дишаме.
Темата коментираме с Ивайло Попов от екип „Въздух“ на Екологичното сдружение „За Земята” и бившия министър на околната среда и водите Борислав Сандов.
Когато говорим, че се укриват данни имаме предвид Доклада на Изпълнителната агенция по околна среда, до който стигнахме след спечелено дело и точно в него се цитират редица пропуски по отношение на измервателните станции, посочи Попов.
"Така че не е дума срещу дума, а дума срещу документи"
Транспортните пунктове за мониторинг трябва да са на до 10 метра от бордюра, тези, за които ние говорим са на по- голямо разстояние и това го има в цитирата справка то доклада. Там се казва, че те не отговарят на изискванията.
Документите са наша страна и затова казваме, че МОСВ се е оплело в отговора на изнесените данни. Проблемът е в страха да се поеме отговорност. Надявахме се министерството да си признае проблема, което е първа стъпка за негото решаване, каза Попов.
Той посочи, че Пловдив е един от градовете с най- сериозно замърсяване на въздуха. Едната станция е обрасла с растителност, а другата също е в нарушение, защото тя пък е на по- близко от реграментираното разстояние. Замърсяването с азотен диоксид заради трафика също е проблем за града. Община Пловдив трябва да приеме в най- скоро време мерки за подобряване на въздуха и гражданите трябва да имат непрекъснат натиск за промяна, каза Попов.
Възможно е да има прикриване на данни, но е и възможно да е просто нехайство, каза в коментар бившият министър на околната среда и водите Борислав Сандов.
Заделихме през 2022 година голям бюджет над 1 млн. лева за нови станции, което да се разшири мониторинга, но обществената поръчка е провалена. По думите му отговорна за несвършеното е Росица Карамфилова, която е оглавявала Изпълнителната агенция по околна среда. Дирекцияна за качество на атмосферния въздух също носи вина, посочи Сандов.
Когато говорим за контрол нещата зависят основно от втория ешелон – регионалните инспекции, в които заради политическата криза от години работят едни и същи лица, които толерират тези проблеми,каза Борислав Сандов.
Светлината в тунела е в завишаването на европейския контрол от Европейската агенция по околна среда, а другого е да отпаднат големите индуистриални замърсители и повече контрол върху автомобилния транспорт.
Интервютата можете да чуете в прикачените звукови файлове.Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..