Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вторият ешелон на МОСВ е сред виновните за контрола на въздуха

Системата за измерване на въздуха в България е опетнена, злепоставена, изложена, развалена, орезилена, ... каквито са българските значения на чуждицата „компрометирана“ – и не отчита коректно замърсяването. А тя е такава в резултат от умишлени действия на органи от Министерството на околната среда и водите и на Изпълнителната агенция по околна среда. Това сочи доклад на екологичното сдружение “За земята”, разбунил отново страстите по темата за мръсния въздух, който дишаме.

Темата коментираме с Ивайло Попов от екип „Въздух“ на Екологичното сдружение „За Земята” и бившия министър на околната среда и водите Борислав Сандов.

Когато говорим, че се укриват данни имаме предвид Доклада на Изпълнителната агенция по околна среда, до който стигнахме след спечелено дело и точно в него се цитират редица пропуски по отношение на измервателните станции, посочи Попов.

"Така че не е дума срещу дума, а дума срещу документи"

Транспортните пунктове за мониторинг трябва да са на до 10 метра от бордюра, тези, за които ние говорим са на по- голямо разстояние и това го има в цитирата справка то доклада. Там се казва, че те не отговарят на изискванията.

Документите са наша страна и затова казваме, че МОСВ се е оплело в отговора на изнесените данни. Проблемът е в  страха да се поеме отговорност. Надявахме се министерството да си признае проблема, което е първа стъпка за негото решаване, каза Попов.

Той посочи, че Пловдив е един от градовете с най- сериозно замърсяване на въздуха. Едната станция е обрасла с растителност, а другата също е в нарушение, защото тя пък е на по- близко от реграментираното разстояние. Замърсяването с азотен диоксид заради трафика също е проблем за града. Община Пловдив трябва да приеме в най- скоро време мерки за подобряване на въздуха и гражданите трябва да имат непрекъснат натиск за промяна, каза Попов.

Възможно е да има прикриване на данни, но е и възможно да е просто нехайство, каза в коментар бившият министър на околната среда и водите Борислав Сандов.

Заделихме през 2022 година голям бюджет над 1 млн. лева за нови станции,  което да се разшири мониторинга, но обществената поръчка е провалена. По думите му отговорна за несвършеното е Росица Карамфилова, която е оглавявала Изпълнителната агенция по околна среда. Дирекцияна за качество на атмосферния въздух също носи вина, посочи Сандов. 

Когато говорим за контрол нещата зависят основно от втория ешелон – регионалните инспекции, в които заради политическата криза от години работят едни и същи лица, които толерират тези проблеми,каза Борислав Сандов.

Светлината в тунела е в завишаването на европейския контрол от Европейската агенция по околна среда, а другого е да отпаднат големите индуистриални замърсители и повече контрол върху автомобилния транспорт.

Интервютата можете да чуете в прикачените звукови файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Фирмите у нас се адаптират към модела в индустрията с коли

Компаниите в България успешно се адаптират към  новия модел в автомобилната  индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..

публикувано на 31.01.25 в 16:11

С бойкот цени не се свалят, важна е конкуренцията

Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас .  Според него потребителските бойкоти имат дълга история..

публикувано на 31.01.25 в 16:02

Бюджетът на държавата трябва да e изкуство на разумното

Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните  приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната,  коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...

публикувано на 31.01.25 в 11:06

Търсят се още 6,8 млн. лева за електронния билет в Пловдив

Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..

обновено на 30.01.25 в 16:32

Учители предлагат 5 дни междусрочна ваканция

Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..

публикувано на 30.01.25 в 14:21