Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Държавата да субсидира незамърсяващите автомобили

Новият данък не отчита  типа гориво като фактор за замърсяване. Всеки знае, че автомобилите на газ замърсяват най-малко, но сега един автомобил на 20 години на газ, който замърсява по-малко от чито нов евро 6, ще бъде наказан с по-голям данък.  Освен това новият данък прави отстъпление и от правилото за катализаторите, защото сега ще имаме ситуация, в която автомобил с двигател евро 5 или евро 6, но катализаторът му е свален, ще ползва отстъпки, а реално ще замърсява повече.  Предизвикателствата предстоят тепърва и това е целта на Кръглата маса, която организира Асоциация „Активни потребители“, заяви председателят й Богомил Николов.  

По думите му е необходимо е да се търсят реални действия, които да доведат до промените в качествата на въздуха.

Най-голямо внимание трябва да се обърне на годишните технически прегледи. Сега има автомобили, които оставят след себе си облаци от дим, което означава, че този автомоби, дори и да има някакъв сертификат за качество, той на практика не е изправен и когато отиде на технически преглед, реално нищо не се случва.

 Всички знаем, че КАТ е с вързани ръце, няма мобилни газ анализатори или ако има, те се броят на пръстите на едната ръка и могат да проверяват само бензинови автомобили, но не и дизелови. Това означава, че  кучето си лае, керванът си върви.

Държавата не само че може, но и трябва да субсидира  закупуването на по-незамърсяващи автомобили. Такава практика съществува от няколко години у нас – Националният доверителен еко фонд субсидира закупуването на нови електромобили, но могат да кандидатстват само администрации и общини. Граждани и фирми не могат да кандидатстват за финансиране. Не виждам никакъв проблем този фонд да се отвори и към гражданите, както това се случва в повечето западноевропейски държави, включително и в Румъния. Във Франция средствата за тези автомобили идват от налозите на най-замърсяващите превозни средства. Важното е да има воля в тази посока, а не имитация на борбата с опасния въздух, заяви още Николов. 

Чуйте интервюто от звуковия файл: 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Читалищата искат промяна в критериите за оценка на проекти

Над 400 читалищни дейци от цялата страна подписаха Отворено писмо и го изпратиха до Министъра на културата и членовете на Комисията по културата и медиите в 51-ото Народно събрание.  Документът изразява тяхното мнение от програма „Читалища“. В писмото си те посочват проблемите, сред които има огромен интерес – подадени са над 1400 проекта,..

публикувано на 07.02.25 в 09:18

Не е вярно, че ще има 30% ръст на туристическите цени за лятото

Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма опроверга очакването, че в летния сезон цените у нас ще са с 30% по- високи, каквото се каза вчера на среща на министъра на туризма Мирослав Боршош с туроператори. Цените за новия сезон са договорени още миналата година, той се продава отдавна на европейските пазари. Близо 20% от..

публикувано на 06.02.25 в 16:45

Историята се учи с преживяване и като приказка

Иновативен подход в часовете по история прилага преподавалят Генка Геройска. Те преподава на учениците от Основно училище "Гео Милев" в село Белозем. При изучаването на Седемте чудеса на античния свят учениците са изработили умалени модели на пирамидите в Гиза, висящите градини на Семирамида и Александрийския фар. Нейният подход е отличен в..

публикувано на 06.02.25 в 16:37

Който иска контрол на цените, нищо не разбира или е популист

Опитът да се контролират цените на стоки и услуги е еднозначен и той е, че абсолютно не работи, коментира пред Радио Пловдив финансовият експерт Любомир Дацов. Подобни практики, смята той, обслужван целите на силните правителства или някакви популистки интереси.  "Няма как да се решат структурни проблеми с мерки за контрол върху цените. Това..

публикувано на 06.02.25 в 15:59

Заради улица без достъп мъж от село Брезе почина

64-годишен жител на девинското село Брезе почина вчера, защото линейката не могла да стигне до дома му, който е на черен път без асфалт.  Мъж от Брезе почина, линейка не могла да стигне до дома му Наложило се кметицата на селото Ирина Кочовска да организира няколко мъже, които да свалят човека на носилка до линейката, където да му подадат..

публикувано на 06.02.25 в 14:57