Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рестартирай Европа: Помощ при пътуване в COVID-условия

Няма област от обществения живот, която Ковид 19 да не засегна. Ситуацията продължава да е напрегната не само за транспортния сектор, който страда заради ограничителните мерки и карантините, а и за много пътници. 

Проблеми, свързани с анулирането на полети

Един от най-често срещаните проблеми е свързан с анулирането на полети, посочва директорът на Европейския потребителски център у нас Соня Спасова: "Продължаваме да получаваме жалби за отменени полети от март, април, май 2020 година и за които парите за билетите още не са възстановени на хората".

Само за анулирани полети вследствие на коронавируса  от миналия март до този юни в 30-те пункта на Европейската мрежа от потребителски центрове са получени над 6 хиляди жалби: "При насса около една четвърт от всички получени жалби през последните месеци. В рамките на цялата мрежа над 75%  от всички случаи за отменени полети, които са разгледани и затворени, са приключили успешно, което означава, че хората са получили парични обезщетения или ваучери, ако това е било тяхното желание" - посочва Спасова.

Какво да направим, ако сме пострадали като потребители?

Как обаче да приложим на практика това право, ако сме пострадали? Отговорът е на Ива Боцева, която е съветник в Европейския потребителски център в България още от създаването му през 2008-ма: Освен да предоставяме информация за правата на гражданите, можем да съдействаме при различен проблеми на физически лица срещу ридически. Приемаме всички документи по случая, преценяваме доколо самият потребител има право и какви са неговите права и започваме да работим по случая.“

Да се потърси Европейския потребителски център няма давност, но сигнал е добре да се подаде навреме. Полезно е да се знае още, че ако един потребител иска да подаде съдебен иск, това може да стане до 3 години от датата на събитието. А парично обезщетение за закъснял полет може да се поиска само ако то е над 3 часа.

Конкретният случай

Наскоро Европейският потребителски център помага в подобен казус на майка с 4 годишно дете.Нейният полет от София до Милано юни тази година. Преди да се качи на самолета се съобщава, че полетът ще закъснее почти 6 часа. След разглеждане на случая от Европейския потребителски център майката получава обезщетение от самолетната компания, от 250 евро за всеки пътник, тоест общо 500 евро.

Заради коронавируса, връзката с Европейския потребителски център у нас може да се осъществи дистанционно - чрез техния уебсайт, по телефона или чрез електронна поща, които ще откриете там. Центърът е активен и в социалните мрежи. А Соня Спасова и Ива Боцева коментират в условията на продължаваща ковид-ситуация кое може да рестартира пътуването в Европа.

Кое може да рестартира пътуването в Европа?

“Наблюдаваме, че има хора, които пътуват, използвайки опцията, която беше въведена от ЕК, цифровият сертификат. Има и една платформа Re-open EU, която дава актуална информация за пътуването във всяка страна. И можем да кажем, че може би е добре всички да се грижат и съответно да мислят за всеки един в ЕС и съответно обратно – всеки да мисли за всички. Нещо,което стои в основата на целия ЕС – да бъдем, едини и да си помагаме“ - казва Соня Спасова.  

Ива Боцева допълва: “Все повече граждани се интересуват доброволно преди настъпване на събитие. Това е основно и наша цел и кауза. И мобже би това е един добър рестарт – във всяка една ситуация превантиваната мярка с информация какво може да се случи в последствие те да избегнат такива проблеми. Ако недай си боже се случат, те да знаят към кого да се обърнат, за да може по-бързо да се реши този проблем.”

Помощ при проблеми, но и предварителна информация чрез Европейския потребителски център напълно безплатно и на родния ни език можем да  получим за правата ни в още много сектори. Сред тях - при пазаруване и  почивка.

Репортаж по темата може да чуете в звуковия файл.                    




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Няма да има проблем с техниката за онлайн обучението

Училищата в Пловдив и областта имат готовност да преминат към онлайн обучение от 29 януари до 4-ти февруари включително. Пред Радио Пловдив началникът на РУО Иванка Киркова подчерта, че в тези учебни дни ще се оформят оценките за първия учебен срок. Тя припомни, че област Пловдив е сред пионерите, стартирали онлайн-обучение през 2020 година по..

публикувано на 24.01.25 в 14:42

Правна комисия в ОбС отряза две предложения на кмета

Две предложения за предстоящата на 30 януари сесия на ОбС на пловдивския кмет Костадин Димитров бяха бойкотирани на заседанието днес на правна комисия към местния парламент. Едното е за одобряване на текстове на допълнителни споразумения с превозвачите, обслужващи линиите от масовия градски транспорт, което предвиждаше индексация на..

публикувано на 24.01.25 в 14:30
Д-р Костадин Костадинов

Мръсният въздух води и до сърдечно съдови увреждания

Обичайната зимна картина записва високи нива на ФПЧ във въздуха. В Пловдив освен силния трафик, и печките на твърдо гориво се оказват често споменавани в докладите на РИОСВ. Как мръсния въздух се отразяват на децата и по-чувствителните възрастни хора, какви са важните мерки? Според кардиолога д-р Костадин Костадинов ,  преподавател в Медицински..

публикувано на 24.01.25 в 11:05

И на 90 години БНР остава модерна медия

Тази година Българското национално радио става на 90 години, а Радио Пловдив - на 70.  "Трябва да обръщаме внимание и на успехите, и на предизвикателствата. Тези 90 години означават, че много хора преди нас са постигнали много неща - да работим в медия, която се ползва с много високо обществено доверие, която хората не само слушат, а истински се..

обновено на 24.01.25 в 10:40

Планетариумът в Смолян представя нова "Небесна разходка"

На 25.01.2025 година от 13:30 часа Планетариумът с Астрономическа обсерватория в Смолян ще представи най-новата им програма за съзвездията през зимата. Ще има още една лекция в събота от 17:00 часа, приет е графикът и посещенията ще са два пъти на ден. „ Небесна разходка “ е създадена, чрез дигиталния софтуер Digistar7. Тази програма е реализирана..

публикувано на 24.01.25 в 10:17